Alla inlägg under november 2012

Av Sandra Sterner - 30 november 2012 19:32



Det var väl egentligen mer eller mindre väntat efter att man har hört och även läst om väderleksrapporten, att det skulle komma snö. I god tid precis som tidigare år så ser jag till att sätta på dubbdäcken på bilen och skulle aldrig våga chansa och köra med sommar sulorna när man är inne i mitten av november.

 

Men när man hör på radion och läser tidningar så står det att SNÖN har orsakat totalkaos i trafiken och att det är flera olyckor och så förstås att SL dras med förseningar ( men det gör dom väl egentligen jämt och ständigt och det är ju ingen skillnad bara för att det är vinter, men nu blir ju förstås både bussar, pendeltåg och tunnelbanan ännu mera försenad.)

 

Sedan finns det ju också förstås dom förare som anser sig att först välja att sätta på vinterdäcken, när den första snön har kommit. Idag hörde jag utav min första ex-make Johan, som har som yrke att sitta och köra bil hela dagarna, men han hade hört på radion att det fanns förare som tydligen hade stannat utefter väggrenen, och höll som bäst på i snön som yrde på att byta ut sina sommar däck till vinterdäck.

 

Ja, det visar sig att en del förare är lite väl sent ute och sedan att välja att stanna utefter en väggren att byta till vinterdäck. Hmm, man får väl lov att hoppas att denna förare kanske har lärt sig en läxa och att försöka vara ute lite mera i god tid till nästa gång och inte välja ett sådant dumt ställe som en väggren och byta ut samtliga utav sin däck på.

 

Jag är oftast som stressigast på morgonen och det har att göra med att jag är så morgontrött och ligger och snoozar alldeles för länge och det gör inte saken bättre att det är kolsvart ute när alarmet går igång och vet man dessutom att det är en massa snö och kallt då längtar man inte direkt inte ut. Men upp och hoppa ligg inte och dra mig..det kan man ju inte göra hela dagen, så efter att snoozat av alarmet ett flertal gånger så kom jag till slut upp. På håll såg jag när jag kom ut till min bil att den var alldeles täckt med snö såg mer eller mindre ut som en igloo.Olyckligtvis så fann jag inte borsten till bilen och det gjorde det hela ännu jobbigare plus att det tog extra lång tid att få bort all denna förbaskade snö. Iallafall till slut tyckte jag att det fick räcka och satte mig i bilen och körde i väg till bensinstationen och tankade och inskaffade mig på en ny borste till bilen.

 

I vanliga fall, då menar jag då det inte är snö och slaskig väder ute, då brukar jag gasa på rejält på motorvägen till jobbet. Men när det är sådant väder som det har varit dom närmaste dagarna då gäller det ( trots att jag har ordentliga dubbdäck) att anpassa körningen efter väglaget. Men ändå så ser man en massa bilförare som kör alldeles för fort och hänsynslöst och verkar fullständigt strunta att ta det lugnt i trafiken när det har kommit en massa snö som orsakar halka. När jag hade kört av motorvägen och skulle köra en utav småvägarna till jobbet så var det en bil som låg lite längre framför mig och den föraren skulle svänga vänster in på samma väg som mig. Men den föraren hade inte anpassat körningen efter väglaget ( då inte den lokalgatan var plogad) utan det som hände var att han/hon som körde bilen fick en ordenlig baksladd på bilen, men föraren lyckades ändå parera sladden.

 

Nu fredagskväll och ska nu tända upp lite ljus så att det blir en sådan där mysig stämning och så blir det ju också lite varmt.

 


 



Av Sandra Sterner - 27 november 2012 21:58

Nämen usch, vilket väder det har gått och blivit, inte nog med att man vid den här årstiden får dras mestadels utav dygnets timmar av mörker och nu också ett ihållande regn som visst aldrig tycks ta slut och som inte det var nog så blåser det också rejält.

 

Tack och lov så är jag glad över att ha bil, men att köra bil och då jag oftast inte har så gott om tid ( särskilt på morgonen) så blir det till att stressa, men att köra fort i sådant här väder är ju tyvärr för mig helt uteslutet.

 

Ja, skulle jag och Caroline inte ha våra extra tv-kanaler så skulle det knappast finnas så mycket sevärt på tv:n. Så man kan lugnt säga att man kan välja och vraka bland kanalerna, och ikväll fastnade jag för ett tv-program som heter Extreme Home Makeover.

 

Ni som sedan länge följt och hängt med i blogg vet ju om att jag gillar heminredning och gjorde även en viss del utav målningen och tapetseringen av min nya lägenhet. Likaså har jag ett stort intresse för kläder och stylning och designa eller göra och sy om kläder efter och till min egen smak.

 

Nu tillbaka till kvällen tv-program Extreme Home makeover

Om programmet:

Programmet går ut på att ett team som på bara en vecka ska riva ner ett helt hus och bygga upp ett nytt igen. De väljer ut familjer som drabbats av något, sjukdomar, familjemedlemmars bortgång och som har behov av ett nytt boende, men inte klarar av att skaffa det själva. Programvärden Ty Pennington brukar varje vecka ha ett eget projekt som man bara får se när hela huset är färdigt. Resten av teamet brukar dela upp arbetet. Till sin hjälp brukar de ha en lokal byggfirma som genomför själva grovarbetet tillsammans med frivilliga från trakten.

Programmet brukar inledas med att man får se familjens ansökningsvideo, och att designteamet dyker upp och ropar i en megafon. Familjen rusar ut och kramar om teamet och visar sedan huset och berättar om sina intressen och önskemål. Familjen som får sitt hus ombyggt skickas i allmänhet iväg på en semesterresa under veckan. Därpå visas rivningen av huset, något som familjen får bevittna via video. Ett nytt hus byggs upp och inreds, programmet är sponsrat av Sears, som inredarna ofta besöker för att få möbler, husgeråd och kläder till familjen. När familjen kommer tillbaka och huset står färdigt skyms det av en stor buss. Familjen ropar då, tillsammans med Pennington, och de människor som samlats där, Busdriver! Move that bus!

Familjen får först se husets exteriör och får sedan gå in i huset på egen hand. Efter en stund kommer Pennington in och frågar vad de tycker och säger sedan åt familjerna att kolla in resten av huset. Barnen får ofta temarum, baserat på deras intressen. Ibland får familjerna även pengar till sjukvård, huslån eller collegeavgifter till barnen.

 

Denna gång är det familjen Arena som får en Extreme Home makeover. Jim och Gina Arena förlorade sin sex år gamla son, "Jimmy Boy", när han dog av en hjärntumör. Familjen använt alla sina pengar på behandling och medicin, men det hjälpte inte. De har också sex flickor och en ytterligare barn på väg.

När jag kollade och såg vad familjen hade gått igenom så kunde jag inte hålla tillbaka min tårar utan började gråta.  Att livet kan vara så hårt och grymt för en familj och att förlora en liten söt 6-åring pojke i en hjärmtumör.Jimmy "Jimmy Boy" Arena förändrat ett helt samhälle för alltid. Diagnosen med en hjärntumör som familjen fik när han var  fem år gamla . Han inspirerade hundratals grannar, community-medlemmar, flera brand avdelningar, tjänstemän och sin egen familj med sitt smittsamma leende och anda. Alla i stan kände Jimmy Boy och bad för honom.

 
Familjen Arenans hade sparat tillräckligt med pengar för att reparera och bygga ut sitt hem  för sin växande familj, men när Jimmy Boy fick diagnosen, hjärntumör använde de sina besparingar till experimentella behandlingar över hela landet, sjukvård och resor kostnader och deras hus höll mer eller mindre på falla ihop. Det saknades väggar, det var stora hål i taket och en massa mögel
 
Det visade sig att läkarna på sjukhuset försökte göra allt för den lilla pojken och gav han både starka cellgifter, stålbehandling och opererade bort hjärntumören, men den kom tillbaka och ytterligare 2 operationer för av försöka avlägsna den växande hjärntumören utfördes, men det hjälptes inte, hjärntumören kom tillbaka igen.
 
Den 28 september kort efter Jimmy Boys sin sjätte födelsedag, segrade den hemska hjärntumören över honom och han dog. Föräldrarna förlorade sin enda son och systrarna sin enda bror.
 
Det finns ingen så stor Kärlek en den som vi har och ska Ge till våra barn.  
 
Lyssna på denna vackra låt...
 
 

 

Av Sandra Sterner - 25 november 2012 17:21


Så var även denna helg snart slut och i morgon startar en ny vecka med att försöka så gott som det går att komma upp i ottan. Hmm, vilket inte för mig inte alltid är bland det lättaste, men försöker så gott som att alltid göra mitt bästa.

 

Jag som i vanliga fall och särskilt på vinterhalvåret är så frusen utav mig. Började idag helt utan att jag ens ansträngt mig att svettas som tusan och hela lägenheten kändes varm och kvav. Det visade sig mycket riktigt efter det att jag gått runt och känt på alla element att dom nu slagits igång och dom var rejält varma, så det blev till att sänka dom en aning och öppna för vädring och slå på takfläkten...pust så varmt det var innan, men nu börjar det bli någorlunda behaglig temperatur hemma...igen.


Av Sandra Sterner - 24 november 2012 19:19

Jag vet knappt vad jag ska börja med att skriva i bloggen idag, och det har att göra med att jag känner att jag har så mycket som jag vill skriva om. Det är ju så helt enkelt vissa gånger har man ju mera att skriva om en vissa andra dagar då man mer eller mindre får något slags "hjärnsläpp" och "bloggtorka" och inte kommer på ett endaste vettigt ord att skriva och för min del så brukar jag då helt enkelt låta bli.

 

Nåväl, det är väl lika bra att sätta igång och det lär väl bli en mega blogginlägg ikväll. Igår morse så var jag så fruktansvärt trött och sömnig att jag bara drog täcket över mig och snoozade av mitt oljud till alarm så många gånger att jag helt enkelt tappade bort räkningen, men när jag till slut lyckades ta mig upp ur sängen och in i badrummet så blev det till att stressa och jäkta, för klockan var på tok alldeles för mycket.

 

Jag brukar ju vanligtvis starta min bilfärd betydligt tidigare hemifrån och igår blev det senare och det visade sig vara ännu mera trafik ute på vägarna, vilket gjorde att det tog ytterligare ännu längre tid att köra till jobbet. Men med andan i halsen och halvt flåsade så kom jag då äntligen till slut fram till jobbet och satte igång med mina arbetsuppgifter.

 

Strax efter det att jag hade kommit fram till jobbet så ringde Caroline mig, som dagen till äran hade sovmorgon. Hon berättade följande att hon hade försökt via sin dator gå in på min blogg som hon har lagt upp som en direkt länk på sitt skrivbord så det är bara för henne att dubbelklicka på den länken så kommer hon direkt in på mammas blogg, och berättade att via hennes direkt länk som hon hade så kom hon in på någon helt annans blogg. Jag blev en aning förbryllad och funderade på hur kunde detta kunde vara möjligt. Om nu Caroline har en direkt länk via skrivbord på datorn till simammas blogg och klickar på den så ska det ju inte bli så att hon kommer in på någon annans blogg.

Jag var illa tvungen att kolla upp det och ringde snabbt några samtal och det visade sig att Metrobloggen höll på att göra service och nya uppdateringar på deras sida. När en morgon ( särskilt för mig) inte startar så bra så bra, med att jag sov för länge och fick stressköra till jobbet och sedan fick veta av Caroline att man via en direkt länk kom in på någon annans blogg. Nåväl min morgon tillsammans med mina närmaste helt underbara och fantastisk trevliga kollegor på jobbet fortsatte.

 

Det blev dags för morgon kaffe och gick till personalmatsalen och skulle dricka kaffe och upptäckte att min nyckel till mitt skåp hade försvunnit och tänkte: Nej, inte nu igen.....alltså jag och försöka hålla koll på skåpnycklar det går liksom inte bara!! Jag har väldigt sällan byxor med fickor, utan istället föredrar jag att ha på mig svarta leggings och på sådana finns det ju inga fickor. Så istället hade jag satt fast min skåpnyckel med hjälp av en gummisnodd och satt fast den i en hängare som satte fast i min mobil, men så visar det sig så olyckligt att gummibandet måste ha spruckit och gått av och skåpnyckeln försvann puts väck.Både jag och en utav mina kollegor hjälptes åt att leta överallt där jag varit på morgonen med nycken fanns inte att finna någonstans.

 

Som om inte detta var nog med att räcka för mig att hända på morgonen. Skåpet som jag just nu disponerar på jobbet är liksom inte ett sånt skåp som man går och köper ett "nytt" hänglås till och kan klippa upp ( när man som jag tappar bort nycklar) utan istället har det här skåpet liksom ett inbyggt lås. Men som tur var så visade det sig att det fanns en reservnyckel och jag kunde ta mig in i skåpet och stack i väg med bilen på rasten och fixade en ny nyckel och en söt liten svart glitter väska ( som jag har på mig på jobbet) och i den ryms både plånbok, mobil och så förstås ännu så länge min skåp nyckel.

 

Nu lördag och morgonen var ju tänkt att ta en riktig ordentlig sovmorgon och sova ut riktigt länge, men så vaknade jag redan före klockan 9.00 och kände mig så pass utvilad och pigg att jag inte kunde somna om, utan bestämde mig för att kliva upp och göra morgon. Drack mitt morgonkaffe medans jag satt och läste nyheterna på nätet. Bland det första jag läsa var att Larry Hagman ( J.R i Dallas) hade avlidit.

 

R.I.P

 



Nedan lite mera fakta om Larry Hagman: Lawrence Martin "Larry" Hagman, född 21 september 1931 i Fort Worth, Texas, död 23 november 2012 i Dallas, Texas, var en amerikansk skådespelare som under 1980-talet blev världskänd genom sin roll som oljemagnaten J.R i TV-serien Dallas. I serien, som sändes 1978–1991, var han som ende skådespelare med i alla avsnitt.

Familj:

Hagman föddes i Fort Worth, Texas. Hans mor Mary Martin blev sedermera Broadway-skådespelare och hans far, Benjamin Jack Hagman, var advokat.Hans föräldrar skilde sig dock 1936 då han bara var fem år, varvid han fick bo hos sin farmor/mormor i Texas och Kalifornien. Larry Hagmans farfars föräldrar var svenskar.

Larry Hagman var gift med svenskan Maj, född Axelsson. Med henne hade han barnen Preston och Kristina.

 

Rollen som J.R

J.R är i TV-serien en oljemagnat som inte tycks ha många goda sidor. Han är egoistisk, maktgalen, intrigerande och ständigt på jakt efter nya unga skönheter att vara otrogen med. Förutom under seriens inledning ägnar han inte sin fru Sue Ellen Ewing ( som spelas utav skådespelerskan Linda Gray) mycket uppmärksamhet. Mycket av seriens dramaturgi handlar om parets konfliktfyllda relation, men också J.R:s maktintriger och övriga relationer i den superrika familjen Ewing.

Karriär och liv på äldre dagar:

Larry Hagman hade svåra alkoholproblem, enligt egen utsago drack han omkring fyra flaskor champagne om dagen. Men 1992 slutade han med spriten efter att hans läkare sagt att hans lever var i sådant eländigt skick att han endast hade sex månader kvar att leva och 1995 fick Hagman en ny lever inopererad.

Under 2000-talet intresserade han sig mycket för alternativ energi, särskilt solenergi, vilket han bland annat berättade om i en intervju från 2007.

 

I den uppföljare till TV-serien Dallas som sändes 2012 kom han att återigen att spela J.R., men som denna gång enbart är en bifigur.

2011 fick han diagnosen strupcancer. Han avled den 23 november 2012 på ett sjukhus i Dallas, Texas.

Läste vidare att den stora super mega stjärnan Madonna som är just nu är ute på turne och tydligen så tyckte Aftonbladet det var en grej att skriva om.


 

Bild lånad av Aftonbladet

 

Det handlade om Madonnas minimala trosor som visst hamnat lite på sniskan och hamnat lite på sne...men det är väl kanske sådant som händer när man är ute och stressar runt på turne och scenkläderna lätt kan hamna lite på sne.

 

Den före detta deltagaren i Lets Dance Camilla Henemark 48 år ( Heffaklumpen.) Jag visste inte ens om att hon var en sån som gillade tjejer och det stod i tidningen att hon hade förlovat sig med en 20-åring tjej.

 

Jaa, det var mycket att ta till sig att läsa på morgonen alltifrån dödsfall, till Madonnas trosor som har hamnat på sniskan till Camillas förlovning med en 20 åring.

 

Jag behövde en svalkande dusch och bestämde mig för att göra mig i ordning. Sedan blev det så att vi tog bilen i till stan, men fan vad det är svårt i princip omöjligt att hitta någon som helst parkeringsplats och fick åka många gator innan jag till slut fann en ledig ruta mellan 2 bilar som jag fick backa i emellan. Tanken att komma på att åka in till stan även om vi var där innan klockan 11 så är det ju den 24:e idag och många fick ju sin lön igår och det var många liksom jag som hade fått ideén att komma på att åka in till stan idag, så det blev inte alltför länge vi stannade kvar inne i stan.

 

Vi bestämde oss rätt så snart att åka tillbaka hem till våra egna trakter. I en utav butikerna vi var inne på så fanns det "skämt" och "bus" artiklar typ såna som dom har inne på Buttricks inne i stan. Caroline, som verkligen gillar att busa och skämta hittade en kamera som man typ skulle fylla med vatten och låtas att fota med och så kommer det ut en stråle med vatten och hon kom fram till mig och frågade om hon fick det. Jag kollade på varan och sa: Javisst kan du få den. Kan mamma få titta lite på sina grejer nu...Caroline..?

Jag stod och kollade och så kände jag någon som tog tag i min jackärm och sa någonting som jag inte direkt uppfattade. ( Först så trodde jag att det var Caroline som hade kommit fram till mig igen och hade hittat någon ny vara som hon ville ha) Men så vänder jag mig om och ser att det är min yngre syster Dessan tillsammans med sin kille Krister och deras gulliga son Eddie, som av en ren slump råkar befinna sig inne på samma butik som mig och Caroline.

 

Nu lördagkväll och det återstår idag bara 1 månad kvar till julafton. Det var tänkt från början att jag denna helg skulle kanske komma igång med julklappinköpen, men det blev visst ingenting utav det idag. Utan det kommer troligtvis bli som så många år tidigare att man stressar ute dom sista dagarna innan jul och trängs och svettas och få stå timmar i långa köer för att köpa dessa julklappar...it's the same procedure every year.

 

Nu blir det lördags myspys och ett glas cider och tv:n som väntar.


 

Av Sandra Sterner - 22 november 2012 18:59

Jag kör vidare nästan direkt med 2:a inlägget för ikväll och det har med att jag känner mig en aning taggad ikväll och vill bjuda på lite humor :)


Nåväl, man ska egentligen inte prata eller nämna ex men tyckte faktiskt denna bild påminde mig om en viss person...mörk långhårig, huvudbonad, utstående öron och stora fötter. Okej, det här ger ju en förklaring till varför hårdrock killar står så bredbent när dom uppträder och spelar på scenen...

 

    

Av Sandra Sterner - 22 november 2012 18:10

Javisst är det suveränt och all ros och beröm till dom människorna som ger sig tid och ork att lämna blod. I en liten notis i en tidningen kan man läsa att sjukhusen infört en nytt projekt. Men det visar sig lite lustigt att "tryckfelsnisse" visst varit framme och klantat till sig.   

 

 

Av Sandra Sterner - 21 november 2012 20:05

Just nu när man är inne i den här perioden på året, så är det mörk när man vaknar och när man sätter sig i bilen och åker på jobbet så är det ännu inte direkt ljust kan man påstå. Det lilla ynkliga dagsljus man får se nu om dagarna är inte många timmar och läste just på SMHI att idag gick solen upp kl 7:56 och gick ner ( tyvärr redan) vid 15.10 Så man får glädjas så gott det nu går över det lilla dagsljus man får se genom fönsterna på jobbet.

 

Det händer ju men inte alltför ofta att det bjuds på vackert soligt väder trots att det nu råkar vara snart slutet på november och snart är inne i december och då kan det ju faktiskt vara lite sådär mera behagligt att vara ute. Igår var en sån där lite extra jobbig dag och det har att göra med att det just råkade vara den 20 november. Vilket innebär att det var min älskade pappas födelsedag och trots att han inte längre finns kvar här bland sina barn, mamma, barnbarn, släktingar och vänner så finns hans födelsedag fortfarande kvar bland våra vackra och fina minnen.

Av Sandra Sterner - 18 november 2012 17:46

 

 

Just det söndagar är för mig är till att relax and take it easy, och helt enkelt ladda batterierna för en ny kommande vecka. Caroline mitt busiga yrväder är som vanligt och full av energi och spexar och speedar för fullt här hemma.

 

Då det gäller utbudet bland tv-kanalerna och ändå har jag maximalt utbud och många kanaler att välja mellan, men ändå så finns det inte mycket sevärt att välja mellan.

Select language

Presentation

 
  
 Välkomna alla gamla och nya läsare till min nya blogg! Nu verkar det som både mina gamla och förstås nya läsare hittat till denna sida.Jag skriver i både denna blogg och i denna  Metrobloggen  och det är bara för Er läsare att själva välja vilken blogg nu väljer följa. Jag skriver mycket om alla mina älskade barn: Nina, Jimmy, Henrik, Niclas, Tobias och Caroline. Detta är bara lite på toppen utav allt det jag skriver. Jag blandar även mina inlägg allt ifrån mitt privatliv, familj, jobb, shopping, musik, fester, humor och mycket mycket mer och mera får ni läsa om mig om ni väljer att följa med i min nya blogg. Nu börjar det bli hög tid att börja blogga. Vi syns väl inne på bloggen? Välkomna in i min bloggvärld.
 

Fråga mig

4 besvarade frågor

Vill ni kontakta mig ?

Om ni har frågor eller funderingar och desamma gäller om ni önskar annonsera i min blogg. Välkommen att sända ett mail:

sandraas1@live.se

                                              

             

 

 

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5 6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21 22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Klocka

  

 

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards