Alla inlägg den 3 december 2011

Av Sandra Sterner - 3 december 2011 21:20

Jag läste nyligen på Polisen hemsida att föraren som tidigare idag orsakade en bilolycka var påverkade av alkohol.

Nedan utdraget från deras hemsida:

Trafikolycka, Haninge

Jordbrorondellen

 

Två personbilar ska ha krockat men det är oklart ifall det förekommer personskador. Räddningstjänst och polis finns på platsen. Däremot var ena föraren påverkad av alkohol och har fått följa med till polisstationen för provtagning.


Det gör mig rasande och förbannad att läsa att det finns så korkade idioter som sätter sig bakom ratten och har druckit alkohol. Fattar inte "alkisarna" som sätter sig bakom ratten och dundrar iväg och tror sig vara någon "allsförmäktig" som tror sig kunna köra bättre, fortare, snabbare och orsaka trafikolyckor, utan att visa någon som helst hänsyn och trafikvett till sina medtrafikanter.


Nedan värt att läsa:


En promille (1 %) innebär att en tusendel av blodet utgörs av alkohol. Vid 0,2 promille (gränsen för rattfylleri) upplever de flesta en avspänningseffekt, vid 1 promille (gränsen för grovt rattfylleri) talar man sluddrigt och har försämrad muskelkontroll, och vid nivåer över 1,5 promille får man svårt att prata och gå och mår ofta illa. Högkonsumenter (alkolister) märker dock inte av dessa effekter lika tydligt. De har blivit toleranta och behöver en större mängd alkohol för att uppleva samma effekt. Hur hög promillehalten blir beror främst på hur mycket alkohol du druckit och under hur lång tid, men även på andra faktorer. Din vikt och om du har druckit på tom mage eller tillsammans med mat har stor betydelse. Men även ditt kön påverkar promillehalten. Om en kvinna och en man dricker samma mängd alkohol kommer kvinnan i allmänhet att påverkas mer, eftersom promillehalten blir högre. Det beror på att kvinnor oftast väger mindre än män och på att kvinnans kropp innehåller mindre andel vätska som alkoholen kan spädas ut i. Det tar ungefär tre timmar för kroppen att förbränna alkoholmängden i en burk starköl eller i två glas vin. Den nedbrytningen sker huvudsakligen i levern. Man drabbas utav sämre mörkerseende och blir sämre på att bedöma avstånd. Även ens reaktioner blir  långsammare och man får svårare att klara av kritiska situationer Därav anledningarna till att INTE alkohol passar ihop med bilkörning.

 

Av Sandra Sterner - 3 december 2011 18:26

Jag känner att just nu är det väldigt mycket omkring mig och detta har bland annat gjort att bloggandet fått vänta.


För mig har inte början av detta år 2011, varit något direkt höjdar år precis, men trots allt det jobbiga och tuffa som har hänt mig, så har jag ändå försökt visa mig stark. 


Jag hoppas och ber nu verkligen att nästa år 2012, blir ett betydligt bättre år.


Förutom allt detta så blev jag vittne idag till en bilolycka. Jag var inte alls på något som helst sätt inblandad, men dessvärre blev jag tillsammans med några andra bilförare vittne. Jag stod och väntade på min tur att köra in i en rondell och såg att det kom en bilist ifrån Haningeleden, som fullständigt struntade i att han hade väjningsplikt till bilisterna som befann sig inne i rondellen, och det jävla idoiten körde bara rakt in i rondellen utan att alls bromsa, och orsakade en bilkollition.


Hjälp, herregud!! Inte nu igen, men denna gång var det inte jag, som blev påkörd, men det var hemskt nog att se när det kommer en bilist i hög fart och inte bromsar in och visar väjningplikt när han bara dundrar in i rondellen, och krockar med en annan bilist.


Det är ta mig fan helt jävla otroligt, men jag trodde ändå att det skulle vara några utav dom framförvarande bilisterna som låg före mig i bilkön som ändå skulle stanna för att hjälpa till, men icke då! Jag kunde däremot inte bara köra förbi utan stannande strax efter rondellen vid väggrenen och satte på varningsblinkersen och klev ur min bil.


Jag kollade in dom både bilarna och tänkte: Vem kan jag hjälpa först...?


Jag såg att invandrar killen, som orsakat olyckan, lyckats ta sig ur sin bil på egen hand, men han var ju förstås både chockad och upprörd. Hans airbag hade utlöst sig och bilen var ordenligt kvaddad framtill, så både fronten och grillen var intryckta

Däremot var det värre för med den ena passageraren i den andra bilen. Jag såg att det stod en ung kille utanför sin bil. Hela hans passagerar dörr var helt intryckt och inne på passagersätet satt en ung tjej och bara skrek, helt hysteriskt och skakade i hela kroppen, men vad jag kunde se inga direkta synliga skador, men däremot var hon ju svårt chockad.


Jag försökte öppna bildörren, men det gick inte då bildörren var alldeles för intryckt. Även hennes kille hade försökt att öppna dörren, och det märktes på honom att även han var chockad.


Det kändes som tusentals tankar for igenom mitt huvud och mitt sällskap som jag hade haft med mig i min bil, skrek jag till: Ring 112!!


Jag rusade över till förarsidan och frågade tjejen vad hon hette och om hon hade ont någonstans.Tjejen beklagade sig över att hennes ena ben gjorde ont.


- Tror du att du kan komma över till förarsidan och ta dig ut genom den här dörren istället. Du får gärna sätta dig i min bil och vänta tills polis och ambulansen kommer.


Den unga tjejen hivade sig så gott hon kunde över till och tillsammans med mig och hennes kille på andra sidan gick vi till min bil, där hon fick sätta sig i baksätet.


Herregud, det känns ta mig fan helt jävla otroligt! Inga andra bilister stannade förutom jag och hjälpte till, men däremot alla dessa självupptagna egoister ( som bara verkar tänka på sig själva) som satt i sina bilar och åkte förbi. Jaa, tydligen verkar det vara roligt att titta på, medans andra hjälper till vid olyckor!  Tänk på det, nästan gång, kanske det är just DU som blir påkörd eller på något annat sätt råkar ut för en olycka!! Vore det då inte bra om någon kunde stanna och hjälpa till.


Själv är jag väldigt förbryllad och undrande varför INGEN annat bilförare stannade! Vart någonstans har den svenska medmänskligheten tagit vägen någonstans...? 

Eller är det så att alla nu för tiden är så självupptagna och bara tänker på sig själva?

Det tog inte specillet lång tid innan både polisen och ambulansen kom på plats och jag kunde lämna mina vittnes uppgifter och lämna över det till den utbildade personalen.


Innan det var dags för mig att åka hemåt, så gick jag fram till tjejen, som nu hade tagit om hand om ambulanspersonalen och gav henne en varm kram.


Till alla er som ser en annan människa göra sig illa eller varit med om en bilolycka. Tänk på att visa lite medmänslighet och värme och erbjud er hjälpa till. Nästa gång kanske det är just nu som behöver hjälp.

Select language

Presentation

 
  
 Välkomna alla gamla och nya läsare till min nya blogg! Nu verkar det som både mina gamla och förstås nya läsare hittat till denna sida.Jag skriver i både denna blogg och i denna  Metrobloggen  och det är bara för Er läsare att själva välja vilken blogg nu väljer följa. Jag skriver mycket om alla mina älskade barn: Nina, Jimmy, Henrik, Niclas, Tobias och Caroline. Detta är bara lite på toppen utav allt det jag skriver. Jag blandar även mina inlägg allt ifrån mitt privatliv, familj, jobb, shopping, musik, fester, humor och mycket mycket mer och mera får ni läsa om mig om ni väljer att följa med i min nya blogg. Nu börjar det bli hög tid att börja blogga. Vi syns väl inne på bloggen? Välkomna in i min bloggvärld.
 

Fråga mig

4 besvarade frågor

Vill ni kontakta mig ?

Om ni har frågor eller funderingar och desamma gäller om ni önskar annonsera i min blogg. Välkommen att sända ett mail:

sandraas1@live.se

                                              

             

 

 

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10 11
12 13
14
15
16
17 18
19 20
21
22 23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Klocka

  

 

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards