Alla inlägg den 10 november 2013

Av Sandra Sterner - 10 november 2013 13:14

Idag är det Farsdag som är en högtid då barn firar sina pappor med att ge dom någon form av present. Då jag inte längre har någon pappa kvar i livet så blir det ju svårt att fira just min pappa. Det blir istället att jag önskar mina båda barns fäder Grattis på farsdag.


Läste lite på Wikipedia om vem det var som kom på ideén med att fira farsdag och såhär står det. Fars dag har sitt ursprung i 1910-talets USA. Initiativtagare var Sonora Smart Dodd i Spokane, staten Washington, som ville hedra sin far Mr. William Smart för att denne ensam fostrat henne och hennes fem syskon på sin farm i Washington sedan hans hustru, då hon fött familjens sjätte barn, dött i barnsäng. Mrs. Dodds initiativ spred sig och redan 1924 förklarade president Calvin Coolidge  att han stödde idén. Det skulle dock dröja ända till 1966 innan president Lyndon B. Johnson instiftade den tredje söndagen i juni som Fars dag i hela USA. Fars dag firades första gången den 19 juni 1910 i Spokane, staten Washington. Seden kom till Sverige 1931 och dagen firades till en början i juni även i övriga Norden.


Ja, det är så att tiden bara rusar iväg och snart är det mitten av novemer, och om bara dryga 3 veckor är vi inne på det sista månaden för år 2013. Det återstår bara 33 dagar tills det är Lucia, som i år inträffar fredag den 13:e. Till självaste julafton är det 44 dagar kvar till och tanken på att för en gångs skull vara ute i god tid och köpa julklappar det finns bara inte för mig...ännu. Utan det kommer bli som tidigare år att man ( som vanligt) stressar ut sista veckan innan jul och letar fribillt efter julklappar till barnen.

Caroline kom in till mig i morse och bar på sin dator och visade mig några saker typ ytterligare än ny mobiltelefon ( fast hon redan har en hyfsat ny) men någon mera bortskämd och bortklämad unge som unga fröken: Caroline är får man nog leta efter, och minstingen bland sina 5 äldre syskon så har hon under sina 13 levnadsår blivit mycket bortskämd och får det mesta hon pekar på och önskar sig.


En sak väl som verkligen hör till tradionen på julafton och det är också den enda gång på hela året som jag tittar på tecknat och det gör väl nästan varenda kotte av dom som bor i Sverige. När klockan börjar närma sig 15-tiden så bänkar sig i alla fall väldigt många framför tv:n för att se när Kalle Anka med sin vänner önskar God Jul. Jag för min del är nu för tiden inte så mycket för att sitta och titta på tecknade filmer, men såklart den tradionella julfiranet av Kalle vill man ju gärna tillsammans med sin barn kolla på tillsammans. Det är ju så att man lär ju sig att föra det vidare till ens egna barn, det som ens föräldrar lärt en.

Åh, vad är det för replik som Askungen säger när hon står vid fönstret till sin kammare och tittar trånade ut:


-Jo.... 

 


 

Select language

Presentation

 
  
 Välkomna alla gamla och nya läsare till min nya blogg! Nu verkar det som både mina gamla och förstås nya läsare hittat till denna sida.Jag skriver i både denna blogg och i denna  Metrobloggen  och det är bara för Er läsare att själva välja vilken blogg nu väljer följa. Jag skriver mycket om alla mina älskade barn: Nina, Jimmy, Henrik, Niclas, Tobias och Caroline. Detta är bara lite på toppen utav allt det jag skriver. Jag blandar även mina inlägg allt ifrån mitt privatliv, familj, jobb, shopping, musik, fester, humor och mycket mycket mer och mera får ni läsa om mig om ni väljer att följa med i min nya blogg. Nu börjar det bli hög tid att börja blogga. Vi syns väl inne på bloggen? Välkomna in i min bloggvärld.
 

Fråga mig

4 besvarade frågor

Vill ni kontakta mig ?

Om ni har frågor eller funderingar och desamma gäller om ni önskar annonsera i min blogg. Välkommen att sända ett mail:

sandraas1@live.se

                                              

             

 

 

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
<<< November 2013 >>>

Klocka

  

 

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards