Alla inlägg den 4 december 2012

Av Sandra Sterner - 4 december 2012 21:17

Jag var bara tvungen att bromsa in och stanna med bilen vid stationen, när jag på håll undrade vad det var som lyste upp vinter mörkret i en blandning av kulörta färger. Denna gran är egentligen ingen gran som man i vanliga fall lägger någon som helst märke till. Nu idag när jag klev ur bilen och ställde mig för att iaktta granen, så såg jag att den höga granen nästan helt saknar grenar och mestadels bara består utav en massa bark. Jag antar att det är kommunen som beslutat sig för att istället för att köpa en gran och sätta upp ( som dom tidigare år brukar ställa mitt-i-mot stationen) istället i år ( för antagligen spara pengar) välja ut granen mitt-i-mot som i princip helt saknar grenar och istället sätta fast en belysning av det något STÖRRE slaget!!

 

 

 

Jaa, se själva på våra glesa och kala gran som inte har så mycket barr på sig, men desto större och dessutom färggrannare kulor detta år.

 


Ikväll bjuds det på julbord för föräldrarna på Caroline fritids och det var riktigt smarrigt och gott.


 

Så här hade fritids ordnat med uppdukningen utav julmaten

 

 

En något mera tättare gran...men konstigt vore väl annars plastgranar som är glesa och saknar grenar finns ju förstås inte.

 

Det återstår en tid framöver nu att mumsa i sig av julens alla läckerheter och det blir ju både via jobbet  som någon vecka innan jul brukar bjuda på jultallrik. Sedan så blir det ju att man själv köper hem och äter julmat i dagarna 3-4 och efter det vill man knappast ens kolla åt: Skinka, prinskorv, köttbullar, sill, rödbetssallad på väldigt länge.

 

Just det på tal om värmen som ( nu igen) brakade ihop i hela bostadsområdet under helgen. Jag ringde igår morse till mitt områdeskontor och visade tydligt att jag inte alls accepterade att dom på New Sec inte tyckte det var tillräckligt viktigt för jouren att åtgärda att hyresgästerna hade någon värme.

 

Jag fick veta att det var något rör som hade pajat och att dom skulle försöka åtgärda felet under dagen.

 

Jag bara: Vaddå, försöka...!? Ni bara måste åtgärda felet och se till att värmen kommer tillbaka till samtliga hushåll. I sådana fall så måste ni snarast se till att skaffa fram värmefläktar och bärbara element till dom hushållen som nu inte har sådant i sina hem.

 

- Ja, ja, vi ska se vad vi kan göra.

 

Jag frågade vad han hette som jag pratade med och han sa: Kjelle.

 

Jag sa: Lyssna nu Kjelle och hälsa din chef ( syftade på han som jag mötte i Hyresnämnden) att om inte värmen kommer på under dagen idag till samtliga hushåll så kommer jag IDAG ta kontakt med hyresnämnden och lägga in en ny stämning!! Är det förstått..??

 

- Mmm.

 

- Bra!

 

Efter det så avslutade jag samtalet och hoppades innerligt att värmen skulle komma tillbaka oss alla här hemma. Ingen ska behöva få frysa inomhus i sina lägenheter när det blivit så kallt som det blivit ute nu. Det är verkligen upp till hyresvärden att se till ( innan den hemska kylan kommer ) och se till att inga rör är rostiga och på väg att gå sönder.

 

Dagen på jobbet fortsatte i sitt vanliga tempo, tills strax ungefär innan en kvart tills man skulle stämpla ut och åka hem. Och vad händer då...?

 

Jo, det blir strömavbrott och kolsvart...!!

 

Det var som man fick en svart säck över huvudet, man såg först absolut ingenting. Trevade som en blind efter min mobil på mitt bord och fann den till slut och lös med den och kollade runt mig och såg att flera andra också gjorde samma sak med sina mobiler. Det fick ju förstås inte att göra någonting, när man inte kan se någonting, så det var lika bra att försöka ta sig en trappa upp där vi har våra skåp och det var en hel del trevande i mörkret innan man kom fram. Utanför på parkeringen var gatubelysningen helt nedsläckt och då förstod jag att det var ett större område som hade blivit nedsläckt.

 

Kände mig bättre till mods när jag såg att det lyste utefter hela Nynäsvägen och hemma funkade elen utan några som helst problem. Hade däremot inga större förhoppningar på att värmen i elementen skulle vara tillbaka, då det fortfarande var kallt inne i lägenheten, men gick ändå och kände på dom och blev något förvånad då jag märkte att dom var ljumna.

 

- Åh, värmen är äntligen på väg tillbaka....

 

Mitt i glädje ruset över att värme var på väg tillbaka, blev jag avbruten att det ringde på ytterdörren och utan att se efter i titthålet vem det kunde vara, så öppnade jag bara dörren. Blev något förvånad då jag ser att det är chefen över New Sec som har med sig en annan snubbe som står och håller i 2 stycken element på varsina sida om sig.

 

- Jaha, och vad vill ni...då?

 

- Ehh, vi ville bara meddela dig att värmen är fixad och det ska snart vara varmt i din lägenhet igen.

 

- Tack, jag vet det. Kände nyss på elementen och dom börjar bli varma. Jag har sedan jag bodde på den gamla adressen då det blev fel på värmen i 3 dagar. Då inskaffat mig på egna bärbara element ( som tyvärr drar en massa dyrbar extra energi) men det får det faktiskt göra, för vem vill frysa?? Ge dom där elementen istället till dom stackars hyresgästerna som inga element eller värmefläktar har.

 

Nu har det återigen blivit så här varmt och skönt i lägenheten igen och då trivs jag och Caroline som allra bäst.

 

 

 

 

Select language

Presentation

 
  
 Välkomna alla gamla och nya läsare till min nya blogg! Nu verkar det som både mina gamla och förstås nya läsare hittat till denna sida.Jag skriver i både denna blogg och i denna  Metrobloggen  och det är bara för Er läsare att själva välja vilken blogg nu väljer följa. Jag skriver mycket om alla mina älskade barn: Nina, Jimmy, Henrik, Niclas, Tobias och Caroline. Detta är bara lite på toppen utav allt det jag skriver. Jag blandar även mina inlägg allt ifrån mitt privatliv, familj, jobb, shopping, musik, fester, humor och mycket mycket mer och mera får ni läsa om mig om ni väljer att följa med i min nya blogg. Nu börjar det bli hög tid att börja blogga. Vi syns väl inne på bloggen? Välkomna in i min bloggvärld.
 

Fråga mig

4 besvarade frågor

Vill ni kontakta mig ?

Om ni har frågor eller funderingar och desamma gäller om ni önskar annonsera i min blogg. Välkommen att sända ett mail:

sandraas1@live.se

                                              

             

 

 

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6 7 8 9
10
11 12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Klocka

  

 

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards