Alla inlägg den 9 december 2012

Av Sandra Sterner - 9 december 2012 15:22


En riktig trevlig och mysig 2.a advent önskar jag alla mina läsare.

 

Så upprörande det var att läsa om en den stackars lilla killen  som inte från början fick lov att vara pepparkaksgubbe på torsdag när det är Lucia i skolan. Likaså så har skolan beslutat att ta bort sången " Vi komma från pepparkakeland" då det anser sig vara rasistiskt.

 

Konstigt nog så verkar Kanalskolan har ändrat sig då det kom ut i media och tidningarna valde att skriva om det.

Herregud, vad fan är det som är fel på denna skola...? Och sedan när blev det rasitiskt med pepparkakor och den charmiga sången:

 

 

Vi komma, vi komma från Pepparkakeland
och vägen vi vandrat tillsammans hand i hand.
Så bruna, så bruna vi äro alla tre,
korinter till ögon och hattarna på sne'.

Tre gubbar, tre gubbar från Pepparkakeland,
till julen, till julen vi komma hand i hand.
Men tomten och bocken vi lämnat vid vår spis,
de ville inte resa från vår pepparkakegris.

 

Nedan kan ni läsa artikeln:

 

Pepparkaksgubbar förbjuds i luciatåget

 



 

 

Mio, tio år, vill vara pepparkaksgubbe när Kanalskolans årskurs fyra på torsdag går luciatåg för hela skolan.
Men det får han inte. Barnen får inte heller sjunga ”Vi komma, vi komma från Pepparkakeland ” – och det kommer inte bjudas på några pepparkakor i samband med luciatåget.

Jenny berättar hur det gick till när hon fick beskedet:

 

– Mio kom hem från skolan och sa: ”Vet du vad? Vi får inte vara pepparkaksgubbar. Och vi får inte sjunga pepparkakssången heller.” Han har sagt att han vill vara pepparkaksgubbe, för han brukar alltid vara det. Och jag sa: Vad säger du? Varför då? ”För att det var någon som kunde ta illa upp”, svarade han.


I stället ska två barn vara tomtar, och förutom en lucia ska resten vara stjärngossar eller tärnor.

 

– Då gick jag i taket och ringde till läraren och frågade om det var sant. Jo, de hade tagit bort det. För att det inte skulle stöta någon, säger Jenny, och fortsätter:

 

– Jag sa att då kommer min son inte vara med. Han ska inte stödja något Ku Klux Klan-tåg – för det är vad det är när de kommer in med vita strutar på huvudet och vita klänningar.

 

– Det är ändå barn vi pratar om. Om alla vill vara lucior kan väl alla få vara lucior, eller tomtar eller vad de vill vara. Då frågade jag henne: "Pepparkakor då? Ska vi inte äta pepparkakor heller?" Nej, det hade de också tagit bort.


Kontraproduktivt förbud:

 

Jenny tycker att förbudet blir kontraproduktivt.

 

– Ska man ta bort såna här saker för att inte stöta, från en tradition. Då kan man nästan vända på det: Varför tar vi bort det? Är inte bruna lika oss, eller? Får inte bruna vara med?

 

Häromdagen skickade Jenny ett sms till läraren och frågade om beslutet kvarstod. Hon fick följande svar:
"Jag vet vad du tycker och vad du skriver. Vi har tyvärr inga pepparkaksgubbar och sånger i vårt tåg! Vi kan inte bjuda på pepparkakor på grund av elevers allergi.”

Något som Jenny tror var en efterhandskonstruktion.

 

– Det här med pepparkakorna, då hade hon väl tänkt till på det, och då sa hon att det hade med allergi att göra. Men de som är allergiska äter väl inte pepparkakor? Går det att servera lussekatter då? Det finns väl de som inte kan äta det på grund av allergi.


”Känns inte bra”

 

Mio hade sett fram emot att vara pepparkaksgubbe i luciatåget.

 

– Det känns inte bra, säger han.

 

Vad har dina vänner sagt?

 

– De frågade om jag skulle vara med. Då sa jag att jag inte vet. De flesta andra ville också vara pepparkaksgubbar.

 

Mio tycker det hela är konstigt.

 

– Då borde vi inte få ha bruna kläder i skolan heller, säger han.


Select language

Presentation

 
  
 Välkomna alla gamla och nya läsare till min nya blogg! Nu verkar det som både mina gamla och förstås nya läsare hittat till denna sida.Jag skriver i både denna blogg och i denna  Metrobloggen  och det är bara för Er läsare att själva välja vilken blogg nu väljer följa. Jag skriver mycket om alla mina älskade barn: Nina, Jimmy, Henrik, Niclas, Tobias och Caroline. Detta är bara lite på toppen utav allt det jag skriver. Jag blandar även mina inlägg allt ifrån mitt privatliv, familj, jobb, shopping, musik, fester, humor och mycket mycket mer och mera får ni läsa om mig om ni väljer att följa med i min nya blogg. Nu börjar det bli hög tid att börja blogga. Vi syns väl inne på bloggen? Välkomna in i min bloggvärld.
 

Fråga mig

4 besvarade frågor

Vill ni kontakta mig ?

Om ni har frågor eller funderingar och desamma gäller om ni önskar annonsera i min blogg. Välkommen att sända ett mail:

sandraas1@live.se

                                              

             

 

 

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6 7 8 9
10
11 12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Klocka

  

 

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards