Alla inlägg den 6 december 2012

Av Sandra Sterner - 6 december 2012 21:54

Jag hade förstås innan både hört det på nyheterna på radion och läst det på tidningarna på nätet att det skull komma en del snö natten mellan tisdagen och onsdag, men inte kunde jag tro att det på loppet av några timmar under natten skulle komma så här mycket SNÖ!! 

 

 

 

Jag kollade ut genom fönstret i vardagsrummet och trodde knappast mina ögon. Staketet gick knappast att se länge, men det var bara att bita ihop och klä på sig ännu tjockare och varmare kläder och greppa tag i snöskyffeln och för att skotta fram bilen. Svepte snabbt med ögonen utanför min port och såg att det inte var ploagt någonstans runt husen...suck! Jag hade snöskyffeln med mig och tänkte först att jag skulle börja skotta mig fram, men slopade genast den tanken. " Vem orkar börja så fort man kommer ut från sin port vid 7-tiden på morgonen, och skotta sig fram till bilen på parkeringen. Nej, det blev ingenting med det så det blev till att pulsa sig fram i den halv meter snö som hade kommit. Fy, fan vad jag svor när jag kämpade mig fram i den djupa snön och jag som verkligen avskyr snö och kyla. Väl framme på parkeringen, så såg bilen ut som jag hade förväntat mig.

 


 

Just det såhär!

 

Det var bara att ta itu med snöskottningen och det tog mig en bra stund att skotta mig fram till bilen, som sedan även behövde borstas av och därefter skrapa bort is från rutorna...pust och stön! När jag sedan ska backa ut från rutan ( det var inga problem) har schyssta och ordentliga dubbdäck. Däremot så finns det sådana som bor i samma bostadsområde som mig som tyvärr inte verkar ha utrustat sina bilar med ordentliga dubbdäck. Lite längre fram på min parkering, så ser jag att det är 2 bilar som har kört fast totalt i snön och båda förarna försöker både med att backa och för att sedan köra framåt ( typ gunga bilen) men det ända som händer är att däcken slirar och spinner runt i snön. Jaha, då prövar jag istället att köra ut åt andra hållet och ser precis en annan granne som även han beslutat sig för att köra den vägen och det som händer är att även han kör fast i snön.

 

Jag tog händerna och satte dom mot ansiktet och sa: Nej, detta händer bara inte. Parkeringen är total blockerad åt båda hållen och jag kunde inte bara sitta och vänta tills dom bilarna hade kommit loss. Det var bara att köra tillbaka till min p-plats och ställa bilen och pulsa i den djupa snön till pendeltåget. Konstigt nog så var inte det alls så mycket förseningar på morgonen, bara några minuter, men det får man ju lov att acceptera under sådana här väderleksförhållande. Framme vid jobbet, så hörde jag på radion att snökaoset hade orsakat enormt stora problem. En massa trafikolyckor med bilar, lastbilar med släp som hade väl och kört av vägen. Busshållplatser som var översnöade och bussarna kunde inte ta sig fram och senare under dagen slutade dom upp och gå. Jag blev uppringd av Caroline lärare, som meddelade mig att rektorn beslutat sig för att stänga skolan och skicka hem alla elever och lärare. Då Caroline numera åker kommunalt till fritids eller hem efter skolan, men problemet var att det inte gick några som helst bussar och gå i detta snöoväder som tar kommunalt tid att åka 30 minuter var helt uteslutet. Läraren sa att hon skulle försöka få tag i en taxi, men fick veta sen att det visade sig vara helt omöjligt att ens komma fram ( Kan tänka mig att samtliga utav alla taxibolag blev väl nerringda igår) och dom taxin, som inte hade kört av vägen eller krockat var ju fullt upptagna. Därefter så ringde Tobias mig och frågade ifall jag eller Caroline var hemma.

 

- Nej, mamma är på jobbet...?

 

Tobias fortsatte: Mamma jag hade tänkt komma till dig idag. Mitt gymnasium har stängt och det går inga bussar och pendeltågen är det så stora förseningar på.

 

- Javisst kan du komma hem till mig idag. Men mamma är just nu på jobbet. Caroline sitter fast i skolan och kan inte heller hon ta sig därifrån. Mamma ska ringa Carolines lärare så ringer jag tillbaka till dig sen.

 

Jag ringde upp Caroline lärare och ville veta hur mitt barn skulle kunna komma hem. Rektorn beslutade att stänga skolan vid 13-tiden och när klockan var efter 15 så var Caroline och en annan elev tillsammans med sin lärare dom ända som var kvar i hela skolan. Det hela slutade iallafall att det var självaste rektorn som körde hem Caroline och den andra eleven i sin privata bil.

 

- Tusen Tack för den hjälpen! På väg hem från jobbet var det förstås väldigt stora förseningar på pendeltågen och fick vänta i Farsta Strand i 40 minuter. Via infon fick man veta att pendeltåg var inställda och det berodde på växelfel och halka.

 

I vanliga fall med bilen till jobbet så tar det ungefär bara 12-15 minuter. Igår tog det över 1 timme att komma hem och var helt slut när jag började närma mig min parkering som nu hade blivit upplogad och stora snövallar låg utefter sidorna. När jag började närma mig min p-plats så ser jag att det står en kille på min granne polacken p-plats och skottar snö, men blir något sne och förbannad då jag ser att han väljer att dumpa snön som han har på den stora snöskyffeln både över min bil som nu var ÄNNU mera täckt utav snö!! Det enda lilla man kunde ana av att det kanske någonstans under all snö fanns en bil därunder någonstans var antennen på taket som stack upp litegrann.

 

- Hallå!! Vad gör du för någonting...? Du behöver väl inte skyffla över all snö på min bil.

 

Jag antog att det var en polare till min polska granne, som svarade mig på ett språk som jag inte förstod.

 

Prövade istället: Please, stop shoveling snow over my car..?

 

Tack och lov så slutade han upp och sa: Excuse me. - Why do you choose to shovel all the snow on my car ?

- Sorry...

 

Jag blev lite ledsen över att ha ännu mera jobb framför mig och blev nu ännu tröttare.

 

Senare på kvällen gick jag ut och skulle slänga sopor och så slämgde jag ett öga mot min p-plats och blev glatt överraskad och glad då jag märkte att runt min bil så var det nu riktigt fint uppskottat....tack så mycket.

 

Så i morse blev det bilen till jobbet och visst var det halt på dom mindre vägarna men Nynäsvägen var det ju i det närmaste helt uppkört.

Select language

Presentation

 
  
 Välkomna alla gamla och nya läsare till min nya blogg! Nu verkar det som både mina gamla och förstås nya läsare hittat till denna sida.Jag skriver i både denna blogg och i denna  Metrobloggen  och det är bara för Er läsare att själva välja vilken blogg nu väljer följa. Jag skriver mycket om alla mina älskade barn: Nina, Jimmy, Henrik, Niclas, Tobias och Caroline. Detta är bara lite på toppen utav allt det jag skriver. Jag blandar även mina inlägg allt ifrån mitt privatliv, familj, jobb, shopping, musik, fester, humor och mycket mycket mer och mera får ni läsa om mig om ni väljer att följa med i min nya blogg. Nu börjar det bli hög tid att börja blogga. Vi syns väl inne på bloggen? Välkomna in i min bloggvärld.
 

Fråga mig

4 besvarade frågor

Vill ni kontakta mig ?

Om ni har frågor eller funderingar och desamma gäller om ni önskar annonsera i min blogg. Välkommen att sända ett mail:

sandraas1@live.se

                                              

             

 

 

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6 7 8 9
10
11 12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Klocka

  

 

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards