Alla inlägg den 12 oktober 2011

Av Sandra Sterner - 12 oktober 2011 21:33

Usch, fy fan...så kände jag i morse när jag kom ut på min parkering och upptäckte att samtliga rutor på bilen var fulla med frost.


- Nej, nej tänkte jag då! Och hoppades innerligt att bilen som jag ärvde efter att det fanns en isskrapa i den.


Som tur var så var det inte (ännu) inte så pass kallt att låset på bilen hade frysigt, så det gick ju lätt att låsa upp. Väl inne i bilen, så satte jag mig på ett svinkallt säte och ( jag som alltid fryser så himla lätt) började frysa. Kollade i handsfacket, men där fanns det ingen isskarpa, inte heller i någon utav facken på dörrarna.


- Åh, hoppas snälla! Att det finns en isskrapa i bagageluckan. Men motorn påslagen låster jag upp bagageutrymmet, och medans jag känner rotar omkring bland en "första förbandslåda" ( som min goa pappa hade i bilen) och bland en massa verktyg, men såklart ingen isskarpa.


Brr, nu började det bli riktigt kallt om fingrarna, som blev alltmer rosa tonen.


Nähä, vad göra nu då..? Jo, in tillbaka i lägenheten, och först och främst för att leta reda på mina vantar, men kunde förstås inte hitta dom heller och dom måste ha försvunnit någonstans under flytten.

I mer eller mindre desperation, så fick jag idén att ta spackelspaden, och den fick till slut fungera som isskarpa.


Om bara några veckor så firar vi Halloween och det är ju en högtid då man egentligen ska fira dom döda.


Halloween är nätternas natt då man ska passa sig om det ringer på dörren. Det är natten då de dödas andar får liv och måste skrämmas bort...

I Sverige firas Halloween ( Alla helgons afton') vanligen dagen före Alla helgons dag. Alla helgons dag är den lördag som infaller mellan den 31 oktober och den 6 november. I USA firas Halloween traditionellt den 31 oktober oavsett veckodag. Många firar dock Halloween på andra dagar i slutet av oktober eller i början av november. Man dekorerar sina hus i svart och orange; hänger upp fladdemöss, skelett, spindelnät och sätter ljuslyktor gjorda av pumpor i fönsterna och på trappan. Den karakteristiska halloween-lyktan gör man genom att gröpa ur en stor orange pumpa och skära ut ett skrämmande ansikte som ljuset kan lysa igenom. Från början använde man ihåliga kålrötter som kallades "Jack o 'lanterns". Det hålls skräcktema där både vuxna och barn glider runt förklädda till spöken, vampyrer, monster, häxor eller något annat läskigt väsen. Man berättar spökhistorier för varandra. Efter mörkrets inbrott går barnen från hus till hus och knackar på och skriker "Bus eller Godis?" (eller "Trick or treat?") och hoppas att deras korgar ska fyllas med godsaker. De som inte skänker någon godsak blir straffade med ett bus som kan vara att få tandkräm på sitt dörrhandtag eller toalettpapper runt sitt hus.

 

Historien bakom Halloween


Firandet av Halloween är en relativt ny företeelse i Sverige - det lanserades här i mitten av 1990-talet. Det har inte blivit lika populärt här som i USA där man firat Halloween sedan mitten av 1800-talet då det spreds av irländska immigranter. Halloween har sitt ursprung i de förkristna kelternas festival "Samhain" som hölls för att fira sommarens slut och vinterns början. Man trodde att onda väsen och spöken rörde sig på denna natten och behövde skrämmas bort. Traditionen har sedan spridits framförallt till USA och flera länder i Europa.


Jag för min del och tror även att mina yngre syskon och mamma, kommer att åka till  Skogskyrkogården och lägga en vacker fin krans och tända en massa ljus på pappa grav.


Däremot mitt lilla yrväder Caroline, som nu visat sig ha kommit in i någon slags ny trotsålder eller kanske det var fel sorts ord att använda, det är mera någon slags frirörelse process att se hon snart ( inom 2år) även hon är inne i tonåren....( Oh, my good, även minstingen börjar bli stor) och det har faktiskt börjat visa sig på både det ena och andra sättet.


Nåväl, vad är en Halloween, utan (läskiga) maskerad kläder. Jag tänkte nu bjuda på några god, roliga, läskiga bilder... och har även länkat till en sida till en butik som många utav er säkert redan känner till: Buttericks och klicka in på deras sida, där bjuds det på en massa olika maskerrad dräkter av all de slag...varsågoda!




 


  

  

  




  



 



   


    



 



     

Select language

Presentation

 
  
 Välkomna alla gamla och nya läsare till min nya blogg! Nu verkar det som både mina gamla och förstås nya läsare hittat till denna sida.Jag skriver i både denna blogg och i denna  Metrobloggen  och det är bara för Er läsare att själva välja vilken blogg nu väljer följa. Jag skriver mycket om alla mina älskade barn: Nina, Jimmy, Henrik, Niclas, Tobias och Caroline. Detta är bara lite på toppen utav allt det jag skriver. Jag blandar även mina inlägg allt ifrån mitt privatliv, familj, jobb, shopping, musik, fester, humor och mycket mycket mer och mera får ni läsa om mig om ni väljer att följa med i min nya blogg. Nu börjar det bli hög tid att börja blogga. Vi syns väl inne på bloggen? Välkomna in i min bloggvärld.
 

Fråga mig

4 besvarade frågor

Vill ni kontakta mig ?

Om ni har frågor eller funderingar och desamma gäller om ni önskar annonsera i min blogg. Välkommen att sända ett mail:

sandraas1@live.se

                                              

             

 

 

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Klocka

  

 

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards