Alla inlägg den 2 december 2015

Av Sandra Sterner - 2 december 2015 20:29

Det har gått och blivit halvvägs på veckan och måste medge att jag ändå känner mig lite trött idag, men i övrigt så är jag nöjd och tycker dagen har varit helt okej. Det märks att man får allt för lite av solsken nu och det är ju inte så konstigt då det är den 2:a december. Det är kolsvart när man åker till jobbet och lika mörkt när man sedan ska åka hem. Jag var på Apoteket och köpte vitaminer till både mig och Caroline som vi båda tar varsin på morgonen. Jag tycker det är viktigt att man på hösten eller särskilt på vintern ser till att man får i sig vitaminer så att man inte går och känner sig alltför trött och seg om dagarna.

Jo, jag tänkte skriva och berätta att jag igår fann en gammal väninna och så var hon även granne till mig när jag bodde nere i Nynäshamn. Och det visade sig att en utav mina andra väninnor i Nynäshamn Eva hade henne som vän och så kom det upp på min sida på facebook: Vänner som du kanske känner!


-  Jaha, ja, det kan ju bli lite spännande att se om man kanske känner igen några utav sina tidigare väninnor eller kanske grannar som man umgåtts med. Jag skummade igenom bilderna som kom upp som, under kategorin: Vänner du kanske känner! Det var lite spännande att kolla igenom bilderna och så kom det upp en bild på en tjej som jag tyckte mig känna igen, men tiderna hade ju gått och flyttade ju ifrån Nynäshamn år 2001 så det har ju passerat närmare 14 år sedan. Klickade på hennes profilbild och såg sedan att det visst var min f.d väninna Helene som jag lärde känna först som en trevlig och snäll granne. Det visade sig ( annars hade jag ju inte hittat henne) att våran gemensamma vän Eva. Jag skrev ett kort meddelande och undrade om hon mindes mig det hade ju hunnit gått mera än 14 år sedan jag flyttade därifrån, och i och med att jag flyttade så tappade vi alltmer kontakten med varandra. Och det tog inte lång stund innan hon svarade och precis liksom mig så kom hon ihåg mig och det blev en del skickade meddelande fram-och-tillbaka. Nu så har vi tagit upp kontakten med varandra igen och hon bor fortfarande kvar nere i Nynäshamn.


Ja, just det en annan sak som jag tyckte var lite lustig och detta läste jag också på facebook häromdagen under gruppen: Du vet att du är från Nynäshamn! Det var en bild och lånar även denna från den sidan.

- Okej, kanske inget märkligt med en bild på en galge. Just den tanken tänkte jag också, men så läste jag vidare under dom alla som hade kommenterat bilden. Det hela samtalsämnet handlade om gamla tider och då menar jag många många år tillbaka i tiden, och nu kliver vi in i "tidsmaskinen" och ger oss tillbaka ända till 1920-1930-talet. Då var inte ens mina föräldrar födda och mina mor och far föräldrar var typ ungdomar eller lite äldre än så. Nu till saken hör att det fanns Nynäsbor på den tiden också och ibland funderar jag på om det kan vara så att man kanske har levt ett tidigare liv förr tillbaka i tiden och om det kan vara så att man "minns eller kommer ihåg delar av sitt tidigare liv" - Jag vet inte så mycket om reinkarnation eller själavandring och tro på att själen återföds i en ny kropp efter döden. Jag har ett enormt stort intresse för just gamla antika saker och prylar och likaså väldigt gamla bilder och svart/vita fotografier från Nynäshamn i början av 1900-1940-talet. Ingen utav mina föräldrar är födda eller kommer därifrån, men känner på något konstigt märkligt sätt att man kanske i ett tidigare liv ( förr tillbaka) levt ett annat liv därnere. Nu kom jag ifrån det som bilden handlade om och det var just det som fångade mitt intresse och på 1920-1930-talet var det ju inte så vanligt med att ha telefon ( hmm, till skillnad från idag då var och en går omkring med mobiler) men på 20-30-talet så var det ju inte så många som hade telefon. Av bilden och döma så var det Konsum.


 

Däremot så tror jag inte det var så vanligt med hemtelefon och det var väl på den tiden bara dom rika som hade råd med hemtelefon och en person vid namn Folke hade det 2 siffriga numret 58. Till skillnad från var det är idag en himla massa siffror att slå innan man kommer fram.



 

Jag kan tycka att vissa saker var faktiskt mycket bättre förr och har det med att man nu är lite äldre man säger det eller är det så att man kan tro att det finns någon form av reinkarnation och att ens själ när vi dör återföds i en ny kropp efter döden.


Jag läste vidare i Nynäsposten att årets julkalender ( vilket inte ses utav någon här hemma) men igår var det i alla fall den 1:a december och alltså då det första programmet. Årets julkalender som handlar om historia, och där reser dom från år 1015 till nutid. Vissa delar inspelas ifrån Järnåldershuset i Körunda utanför Ösmo som för dom som inte känner till det Nynäshamn kommun.

Likaså gick det i höstas en reklamfilm och det var för den nya bilmodellen Passat Alltrack och just den reklamfilmen är inspelad runt ringvägen. Dock stängdes ringvägen-runt av under inspelningen, då dom valde att köra bilen i motsatt riktning. Just ringvägen-runt är enkelriktat och körs ( när inte reklaminspelning görs) åt motsatta hållet.   







 

Select language

Presentation

 
  
 Välkomna alla gamla och nya läsare till min nya blogg! Nu verkar det som både mina gamla och förstås nya läsare hittat till denna sida.Jag skriver i både denna blogg och i denna  Metrobloggen  och det är bara för Er läsare att själva välja vilken blogg nu väljer följa. Jag skriver mycket om alla mina älskade barn: Nina, Jimmy, Henrik, Niclas, Tobias och Caroline. Detta är bara lite på toppen utav allt det jag skriver. Jag blandar även mina inlägg allt ifrån mitt privatliv, familj, jobb, shopping, musik, fester, humor och mycket mycket mer och mera får ni läsa om mig om ni väljer att följa med i min nya blogg. Nu börjar det bli hög tid att börja blogga. Vi syns väl inne på bloggen? Välkomna in i min bloggvärld.
 

Fråga mig

4 besvarade frågor

Vill ni kontakta mig ?

Om ni har frågor eller funderingar och desamma gäller om ni önskar annonsera i min blogg. Välkommen att sända ett mail:

sandraas1@live.se

                                              

             

 

 

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2015 >>>

Klocka

  

 

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards