Alla inlägg den 1 maj 2013

Av Sandra Sterner - 1 maj 2013 12:20

Jag jobbade igår och inte blev det till att sluta tidigare för att det var Valborgsmässoafton och 1 maj dagen efter. Nix, pix det blev till att jobba hela dagen lång och det var massor att göra.


Det blev direkt hem och slänga sig i duschen och göra sig i ordning för kvällens firande av resturang besök och sedan gå och titta på när brasan tänds. Mmm, jag tycker det är så mysigt och fint med brasor och öppna spisar som vi hade ute på vårat landställe på Gålö, när vi barn var yngre så visades vi mycket därute och just omkring ( om jag nu minns rätt) så brukade pappa öppna landet omkring den sista april. Det är ju som alltid svinkallt i en stuga som stått utan någon som helst värme på under hela vintern.Så för att vi inte skulle frysa alltför mycket och slippa hacka tänder, så fixade slängade pappa in några vedträn och papper i öppna spisen och sedan fjuttade han igång brasan.


Jaa, det var gamla tider det, men vem har sagt att även om det passerat en massa år så betyder ju inte det att man inte längre gillar och tycker det är mysigt med brasor och öppna spisar.


Så igår åkte vi ner till min gamla hemstad Nynäshamn. Vi började med en underbar god middag på restaurang La Playa. Det visade sig att mitt sällskap hade bokat bord och Caroline hon var eld och lågor över att vi skulle äta ute på restaurang som är bland det bästa hon vet att göra.



  


I valet och kvalet vad man ska beställa ifrån menyn


Jag som hade ställt bilen hemma, valde att beställa in ett glas vin och för min minderåriga dotter blev det cola. Det fanns en del smarriga menyer att välja mellan, men till slut så blev det ändå att jag valde att beställa in en plankstek.

 

   

    

Mums, vilken smarrig plankstek det var att sätta tänderna i.


 

 


Caroline, ville med sin spel mani som hon har på allting spela på dessa spel automater, men det fick hon inte då åldersgränsen är 18 år. Men sitta och titta är ju inte förbjudet!



 

Mätta, belåtna och mycket super nöjda med servicen på restaurang La Playa. Tackar vi för oss och ger oss av till brasan.


Efter att vi ätit oss mätta och belåtna så tog vi oss en promenad till ett ställe som heter Lövhagen och det lång i bit bort och bilen hade vi ju lämnat hemma, så nu blev det till att gå.Väl framme så ser man att det är barn och  ungdomarna ifrån Scouterna som står för arrangemanget och en massa blå skjortor med röda snusnäsdukar knutna runt halsen fanns lite varstans.Scouterna hade annordnat några lotteri försäljning och det fanns även lite annat smått och gott att köpa. Men vi alla 3 var så mätta och belåtna att vi inte hade fått i oss något mera.


Caroline ville även detta år pröva lyckan på att köpa lotterier och även om vi inte firat Valborg i Nynäshamn, sedan hon var liten baby då jag bodde där tillsammans med hennes pappa. Men Caroline gick som är helt frälst i choklad chansade på att hon såklart skulle vinna på chokladhjulet och mycket riktigt så vann min tur-gumma på sin siffra. Det var väldigt fint anordnat med brasan alldeles vid stranden och man såg ut mot havet och naturen och skogen alldeles runt-omkring-än....och inom mig kände jag mys faktor 100%. Dom flesta små pratar med varandra och barnen springer omkring. Man spetsar öronen och lyssnar till naturens ljud, men så helt plötsligt blir allt det som var tyst och fridfullt avbrutet av en kör som tyvärr ( förlåt) men dom måste samtliga som sjung varit tondöva. Det lät som många utav dom sjung även på fel sorts vers. Herregud, den tysta och fridfulla som nyss var runt-omkring blev avbrutet av en ostämd kör som varken kunde hålla sig till rätt sorts vers eller tonart....snacka om en tondöv kör.När kören hade sjungit färdigt " Välkommen sköna maj" och "Vintern rasar ut bland våra fjällar" så kom då ut från en stig i skogen dessa blåa smurfer som scoterna påminns om bärandes på varsin fackla. I led gick dom fram till brasan och ställde sig därefter i en halv cirkel och tände fjuttande igång.



 

Här kommer blå skjortorna med röda snusnäsdukar virade runt halsen och den vita mössan...fick mig att tänka på dom blå små smurfarna. Dom bär sina brinnande facklor och när dom fjuttade på brasan, så sprakade det till och knastrade bland det som var torrt och efter bara en liten stund spreds sig elden runt hela brasan.


Wow, så mysigt och den tidigare mys faktor som jag hade känt infann sig snabbt hos mig igen när vi stod och titta på elden.



 

Nu har brasan tagit fyr och elden sprakar för fullt. En liten kille kom fram med en lång smal pinne och grillade eller snarare bränd: Korv


 


 

 

 

 

Select language

Presentation

 
  
 Välkomna alla gamla och nya läsare till min nya blogg! Nu verkar det som både mina gamla och förstås nya läsare hittat till denna sida.Jag skriver i både denna blogg och i denna  Metrobloggen  och det är bara för Er läsare att själva välja vilken blogg nu väljer följa. Jag skriver mycket om alla mina älskade barn: Nina, Jimmy, Henrik, Niclas, Tobias och Caroline. Detta är bara lite på toppen utav allt det jag skriver. Jag blandar även mina inlägg allt ifrån mitt privatliv, familj, jobb, shopping, musik, fester, humor och mycket mycket mer och mera får ni läsa om mig om ni väljer att följa med i min nya blogg. Nu börjar det bli hög tid att börja blogga. Vi syns väl inne på bloggen? Välkomna in i min bloggvärld.
 

Fråga mig

4 besvarade frågor

Vill ni kontakta mig ?

Om ni har frågor eller funderingar och desamma gäller om ni önskar annonsera i min blogg. Välkommen att sända ett mail:

sandraas1@live.se

                                              

             

 

 

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Klocka

  

 

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards