Alla inlägg den 19 maj 2013

Av Sandra Sterner - 19 maj 2013 22:11

Japp, då är det väl lika bra fortsätta med nästa blogginlägg.


Det är så att ända sedan Caroline fick veta att Gröna Lund hade öppnat för säsongen blivit väldigt ivrig på att få komma iväg till det stora nöjesfältet och åka alla dessa åkattraktioner. Jag för min del har antagligen inte haft tid eller så har det helt enkelt inte funnits någon ork eller kraft över att gå på tivolit en hel dag.Så idag började morgonen i alla fall där vi bor med lite solsken, men hade kollat i väderleksrapporten på SMHI på nätet och sett att det under dagen kunde komma några regnskurar. Jag påpekade detta för Caroline att det under dagen skulle bli regn, men hon stod på sig och ville i vilket fall som helst åka till Gröna Lund. Så vi kan säga att vi trotsade vädret och chansade att det kanske ändå skulle bli lite uppehåll och kanske t.o.m solglimtar.


I vanliga fall så brukar vi ta bilen och parkera vid Mosebackstorg och därifrån ta Katarina Hissen ner till Slussen och gå mot Djurgårdsfärjan. Idag blev det däremot inte den gamla resvägen som vi gjort under tidigare år, utan istället tog vi bilen och körde runt och parkerande på flotta tjusiga Östermalm. Därifrån kantade vi över Djurgårdbron och vidare mot Gröna Lund. Det är som alltid på helgerna fullsmockat med folk och långa köer in till Grönan. Men det är ju bara på helgerna ( eller under semestern) man har tid att gå på Grönan.


Det går inte mer än att komma in på Grönan och Caroline blir som en rekyl och hon sätter igång som det typ vore snart stängningsdags börja springa till åkattraktionerna. Okej, man kan ju förstå sitt barns glädje och iver över att haft en sådan stor längtan till att komma till Gröna Lund. Däremot så är jag inte en sådan som direkt börjar springa efter min hyper aktiva 12-åriga unge. Det blev till att följa med henne typ hack-i-häl och se vilken utav alla åkattraktioner hon ville åka först. Det blev precis som förra året och hon startade även detta år med Berg-och-dal-banan och därefter så följde alla andra,Vilda Musen, Kvasten, Twister, Pop-Express, Kätting flygaren,  Katapulten, Rock-Jet, Radiobilarna, Blå tåget, Flygande mattan och Lustiga Huset. Caroline nöjer sig lång ifrån att enbart få åka dessa attraktioner endast bara 1 gång. Nej, det är inget för henne, och det blir hon inte mätt på...lång därifrån, utan det blev till att åka varva mellan alla dessa och började efter typ 5-6  åkturen tappa räkningen.


 

På väg upp för den rörliga trappan i Lustiga Huset, som Caroline klarar av hur lätt som helst. Däremot ser man ibland vissa personer och även vuxna som inte fattat den lätta tekniken att ta sig upp, utan står kvar på samma trapp steg eller ser ut att hålla på ramla baklänges.



 


Så bra att dessa radiobilar finns på Grönan. Då kan Caroline börja lite smått med sin övningskörning. Gör eller snarare kör som mamma: Gasa, tuta och kör!!   



 

En karusell med massa gungor och även dom vuxna blir som barn på nytt och gillar att åka runt-runt-runt upp i det blå.


Det blev även såklart att Caroline ville pröva lyckan och vinna något nytt gosedjur och som alltid har hon tur när det gäller sådant och vann en drös nallar och lite andra små grejer. Såklart att orken tar ut sin rätt till slut, även på en ung 12-åriga tjej och när vi hade varit på Grönan i över 6 timmar så började Caroline klaga på att hon hade ont i fötterna och inte längre orkade åka mera. Så innan vi avslutade besöket så fick hon köpa sig en stor godis napp som man hänger runt halsen och sockervadd....det brukar ju höra till att man äter när man är på tivoli.

 

 

 

 

 

 

Av Sandra Sterner - 19 maj 2013 20:05

Ja, det var nu ett tag sedan jag skrev på bloggen, men nu när det varit några dagars break uppehåll så bjuder jag ikväll istället på 2 stycken inlägg efter varandra.


Jag tänkte börja med gårdagen och skriva om Eurovison Song Contest, som höll igår på Malmö Arena.

Jag kan börja med att skriva att jag personligen har svårigheter med att gilla den så kallade programledaren Petra Mähä. Jag tycker mestadels hon är pinsam och det är ju så att man nästan skäms över att produktionen hade valt att ha henne som "hallå" för Eurovison.


Jag har skrivit det förut och tycker det fortfarande att Robin Stjernberg låt "You" är bland dom sämsta låtarna som varit med och tävlat i en Melodifestival. Och att den låten skulle gå och vinna....helt obegripligt. Det är ju bestämt sedan en tid tillbaka att den  internationella juryn som var med och lade näsan i blöt när det gäller enbart den Svenska uttagningen och nu hamnade Robin något alldeles för upprepande och tjatiga refräng: You, You, You, på en 14:e plats.Jag hade inte alls trott från början att den låten skulle hamna så pass högt upp ändå, som den gjorde, utan snarare trodde jag att Sverige skulle hamna bland dom sista.


Det är ju inte alltid så att man har sådan tur som vi hade förra året då Sverige skickade söta, goa Loreen, som innehar och behärskar en oemotståndlig sångröst, som antagligen går hem hos alla. Det är ju bara att se på hennes  super låt Euphoria. Jag får än idag rysningar när jag hör denna begåvade tjej tar ton och sätter igång och sjunger: Euphoria. Wow, wow, vilken låt och det tyckte ju även dom flesta utav länderna runt om i Europa som förra året överröste Sverige med flest 12:or någonsin.


Däremot så kan jag inte alls hålla med om att det var rätt låt som vann igår, utan snarare var det HELT UPPÅT VÄGGARNA FEL LÅT SOM VANN!! Usch, vilken kass låt och urusel sångerska! Och inte gjorde det saken bättre att låten "Only Teardrops" började med en snubbe som spelade på en flöjt. Nää, vet ni vad denna låt gick inte alls hem hos mig och jag blev faktiskt väldigt besviken när det visade sig att den unga sångerskan Emmelie De Forest, som representerade Danmark gick och vann.


Däremot så hade jag dessa 3 låtar som mina favoriter.


Den första var från vårt grannland Finland. Vilken härlig, sprallig och klämkäck tjej sångerskan Krista Siegfrids, som även hade valt att klä ut sig till en brud och glatt sjung: Marry Me.

 

 


Detta är en snabb låt, som man mer en gärna även rycks med i och man blir helt enkelt glad över att höra den spelas.


Den andra låten som jag även gillade skarp kommer från vårat andra grannland Norge. Likaså här var den en ung blond söt tjej som stod på scenen och sjung så vackert och med klar och stark röst och sjung elektro-pop låten "I Feed You My Love"

 

 

 


Ett tag trodde jag under omröstningen att Norge kanske ( hade mer än gärna hoppats på det bidraget, istället för Danmark) skulle tagit hem segern istället.


Det sista och tredje bidraget som jag gillade var från landet Rumäninen. Jag har inte sedan jag lyssnade senast på Bee Gees hört en kille med sådan ljus och löjig sångröst. Sångaren vid namn Cezar som antagligen hämtat lite utav sin inspiration till designen på sina kläder från att mixa Elvis scen, klädkollektion med Greve Dracula och därefter sedan se till att någon kan sy ihop en scendräkt till honom. Till det använder han sig utav cirka 2 kilo hårgele och sjunger: "It's My Life" men kan inte annat än att gilla både låten och denna underliga killes
framträdande.




 
http://www.youtube.com/watch?v=OV3xp5ZXSYA

Select language

Presentation

 
  
 Välkomna alla gamla och nya läsare till min nya blogg! Nu verkar det som både mina gamla och förstås nya läsare hittat till denna sida.Jag skriver i både denna blogg och i denna  Metrobloggen  och det är bara för Er läsare att själva välja vilken blogg nu väljer följa. Jag skriver mycket om alla mina älskade barn: Nina, Jimmy, Henrik, Niclas, Tobias och Caroline. Detta är bara lite på toppen utav allt det jag skriver. Jag blandar även mina inlägg allt ifrån mitt privatliv, familj, jobb, shopping, musik, fester, humor och mycket mycket mer och mera får ni läsa om mig om ni väljer att följa med i min nya blogg. Nu börjar det bli hög tid att börja blogga. Vi syns väl inne på bloggen? Välkomna in i min bloggvärld.
 

Fråga mig

4 besvarade frågor

Vill ni kontakta mig ?

Om ni har frågor eller funderingar och desamma gäller om ni önskar annonsera i min blogg. Välkommen att sända ett mail:

sandraas1@live.se

                                              

             

 

 

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Klocka

  

 

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards