Alla inlägg den 20 oktober 2015

Av Sandra Sterner - 20 oktober 2015 19:52

I morse så var det då dags att få bilen min fixad åkte iväg till min vän Tommy som redan på morgonen skulle sätta igång och laga låset på insidan av förardörren. Alltså det har varit väldigt bök och omak skulle jag vilja säga att varenda gång jag ska kliva ur min bil så måste jag veva ner rutan, men nu så fixade Tommy bildörren till mig idag och på min lunchrast så småsprang jag till hans verkstad och hämtade bilen.


- Tusen Tack världens snällaste och bästa Tommy, för att du alltid prioriterar och fixar min bil när det är något fel på den.


Just det tänkte även ta upp en annan sak och det är dom är nya sedlarna som kommit och håller ni med mig att dom känns och även ser ut som leksakspengar...?? Jag har liksom många utav er andra sett i media hur dom nya sedlarna ska se ut! Men man kan ju inte bedöma av att se på en bild i en tidningen hur en ny sedel ska se ut i verkliga livet. Och nu sjutton gubbar och gummor så har vi också fått en ny valör en 200-sedel! I alla fall så har ju dom nya sedlarna nu börjar florera runt i landet och än så länge så har jag bara sett och haft den nya 20-sedeln i min plånbok och i ärlighetsnamn så gillade jag inte ens för 5 öre ( jag det var bra länge sen, men 5 öringar kunde man handla för när jag var liten) i alla fall så gillade jag inte alls den nya sedeln som kommit. När man håller i dom nya sedlarna så känns det ju inte ens som om det skulle vara sedlar man håller i och den nya pappret i sedlarna känns ju strävt på något sett och sedan har dom ju dom som nu bestämt hur dom nya sedlarna ska se ut bestämt sig för att göra sedlarna mindre till storleken. - Jaha, ja, vad kommer härnäst, nästa gång myndigheterna bestämmer sig för att göra om sedlarna, man kan ju undra om dom då blir ännu mindre till storleken. Kanske vem vet om några år sisådär då kanske sedlarna inte är så mycket större än ett bokmärke eller frimärke. Det tar ju såklart ett tag innan dom nya sedlarna har kommit ordentligt i omlott och dom gamla sedlarna åker väl till Tumba bruk där dom eldas upp eller vet inte om det kanske går att återvinna pappret på dom gamla sedlarna och skapa dom nya mindre sedlarna med det. Ja, sedan var det en annan sak, om just dom nya sedlarna som jag nu kom att tänka på när jag kollade in bilden jag fann på nätet. Om ni kollar på bilden nedan så pryds ju 20-sedeln av Astrid Lindgren, 100-sedeln av Greta Garbo och 500-sedeln av Birgit Nilsson. Medans dom andra sedlarna 50-sedeln Evert Taube, 200-sedeln Ingmar Bergman och sist men inte minst ( knappt jag vet vem den karln är, men tydligen har han gjort någonting stort för pryda 1000-sedeln får Dag Hammarsköld göra. Detta visar än idag att vi kvinnor inte är jämnlika med männen, utan snarare ska vara underordnare och typ vara mindre värda...? Hur kommer det sig att på 3 utav dessa så är det kvinnor på sedlarna och det är som ni själva ser på dom lägre valörerna. Varför inte typ inte göra varannan sedeln man och kvinnan, det hade visat på mycket bättre jämställdhet, för sett i mina ögon så anser jag att vi kvinnor är precis lika duktiga och vädefulla som männen.


 

 


 

Jo, så var det en annan sak och det är ju så att Halloween börjar ju närma sig och Caroline vill ju förstås klä ut sig till någonting läskigt inför både discot i skolan på fredag och även för discot som är på ungdomsgården. Vi åkte upp till Haninge och hittade inne på en butik en maskerad dräkt i guld och svart och en tillhörande svart häxhatt med inbyggt svart/grått långt hår och men denna utstyrel ser hon ut som en riktigt läskig häxa. Så glad min tjej var när vi kom hem och genast försvann hon i på sitt rum och kom ut i sin nyinköpta Halloweendräkt och ville skrämmas. Ja, trots att Caroline nu är fyllda 15 år så tycker hon fortfarande mycket om att busa, leka, springa omkring och det är väl någon form av övergångsålder mellan att vara barn och ungdom. Då Caroline nu verkligen börjat dragit iväg på längden och var som jag skrev i ett av mina tidigare inlägg och köpte jeans till henne, men kläder det kan man ju inte få för mycket utav. Jag för min del har ju börjat krympa, och ja, det är sant!!! När jag var yngre så mätte jag 174 cm, men nu sist när jag var med min dotter till hennes läkare så frågade jag lite nyfiket om jag kunde få mäta mig och då var jag helt plötsligt 171 cm. - Jaha, det visar sig ju helt tydligt att man börjar krypa med åren och blir kortare. En annan sak som händer när man som jag börjat krypa och det är att det liksom att man börjar svälla ut på kroppen runt sidorna och det gör att jag nuförtiden enbart klär mig i leggings eller så tjocka stumpbyxor och klänning. Dom flesta utav mina gamla jeans kan jag inte längre ha på mig och just jeans ser ju nästan likadana ut år efter år. Jag frågade Caroline om hon kanske ville ta över några utav mina gamla jeans som jag inte längre kan använda. Min dotter ögnade snabbt igenom dom och gav mig sedan en grimas och sa: Mamma, jag tror 80-talet ringde och sa att dom ville ha tillbaka sina jeans och gick sedan skrattade vidare in på sitt rum.

Select language

Presentation

 
  
 Välkomna alla gamla och nya läsare till min nya blogg! Nu verkar det som både mina gamla och förstås nya läsare hittat till denna sida.Jag skriver i både denna blogg och i denna  Metrobloggen  och det är bara för Er läsare att själva välja vilken blogg nu väljer följa. Jag skriver mycket om alla mina älskade barn: Nina, Jimmy, Henrik, Niclas, Tobias och Caroline. Detta är bara lite på toppen utav allt det jag skriver. Jag blandar även mina inlägg allt ifrån mitt privatliv, familj, jobb, shopping, musik, fester, humor och mycket mycket mer och mera får ni läsa om mig om ni väljer att följa med i min nya blogg. Nu börjar det bli hög tid att börja blogga. Vi syns väl inne på bloggen? Välkomna in i min bloggvärld.
 

Fråga mig

4 besvarade frågor

Vill ni kontakta mig ?

Om ni har frågor eller funderingar och desamma gäller om ni önskar annonsera i min blogg. Välkommen att sända ett mail:

sandraas1@live.se

                                              

             

 

 

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Oktober 2015 >>>

Klocka

  

 

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards