Alla inlägg den 27 oktober 2015

Av Sandra Sterner - 27 oktober 2015 20:25

Nu så har veckan kommit igång och denna vecka är det ju också höstlov för skoleleverna, och till den kommande helgen är det Halloween. Caroline har börjat tjata på mig här hemma att hon tillsammans med sin kompis Kumba vill gå iväg utklädd förstås och ringa på grannarna och säga: Bus eller godis eller som dom säger i USA: Tricks and treats, därifrån vi i Sverige nu efterapat denna tradition, för så vite jag vet så fanns det varken något höstlov eller någon Halloween helg då man skulle klä ut sig till något läskigt och skrämma halvt ihjäl sina medmänniskor. Hmm, inte så schysst kanske, men är man utklädd lite sådär lagom så visst kan det väl vara okej. Jag minns en gång det är bra många år sedan och på den tiden hade jag inte bil, utan fick då helt förlita mig på SL och det vet vi ju alla som åker både pendeltåg, tunnelbanan och bussar att just att åka kommunalt det blir ju lite som det blir. Ibland kommer pendeltåget, tunnelbanan eller bussen i tid, men oftast är dessa transportmedel försenade eller så inställda, särskilt under vintern, då växlar fryser eller det bildas för mycket is. I alla fall på den tiden för många år sedan så jobbade jag skift och jobbade på ett företag i Skarpnäck, och på vägen hem satt och väntade på pendeltåget i Farsta Strand och det var just omkring Halloween och tror det måste ha varit en fredag. I alla fall så kommer ett gäng klädda ungdomar i olika skrämmande utstyrel, ja, nästan alla var klädda i något otäckt förutom en kille som var utklädd till KO!!! Ja, ni läste rätt. - Alltså, jag kunde inte hålla mig och försökte verkligen stålsätta mig från att bara börja fnissa, men det gick liksom inte då jag ser att han på magen hade en juver och spenar, som precis kossorna har, det gick bara inte för mig att hålla inte fnisset och det bara liksom bubblade ur mig ett gapskratt. En sak var i alla fall helt säker och den var att denna kille ville inte vara en sådan som såg otäck och läskig ut. - Nej, snarare så verkade han vara en sådan person som hellre ville få sin omgivning att börja skratta åt honom och visst det lyckades han helt klart med.


Nu över till att min dotter Caroline och hennes kompis Kumba, skulle klä ut sig, Caroline till Häxa vilket hon var i fredags då det var disco i skolan med tema på Halloween klädsel. Vi var då och köpte en maskeradutstyrel till henne och hon valde en dräkt för att "spöka" ut sig till Häxa. Carolines kompis skulle klä ut sig till vampyr och vill dom så gärna gå runt och ringa på grannarna och säga: Bus eller Godis. Dessvärre så är inte jag speciellt förtjust att barn går omkring och tigger om godis, och för den delen så tror jag inte heller  att det är så uppskattat av andra när andras barn går omkring och tigger godis av grannar och står utanför ens dörr och säger: Bus eller Godis. Det är inte alltid som man tänker sig för att ha godis hemma och har man nu inte något gott att ge barnen, så vem sjutton vill att någon ska utsätta en för bus? Jag vet själv när det kommit ungar och ringt på min dörr och sedan länge har jag valt att skruva bort en grej på insidan av ringklockan på ytterdörren så att det inte låter så förbaskade högt och numera hörs det bara typ ett klickade när någon ringer på dörren. Nu över till vad jag brukar göra när jag ser i ögat på dörren att det står ett gäng utklädda ungar och ringer på dörren och vill ha godis ( vilket jag inte alltid har hemma) det allra bästa är helt enkelt att inte låta bli att öppna. Jag sa till Caroline att hon hellre kan få en slant av mig så får hon själv gå och köpa sitt Halloween godis.

Select language

Presentation

 
  
 Välkomna alla gamla och nya läsare till min nya blogg! Nu verkar det som både mina gamla och förstås nya läsare hittat till denna sida.Jag skriver i både denna blogg och i denna  Metrobloggen  och det är bara för Er läsare att själva välja vilken blogg nu väljer följa. Jag skriver mycket om alla mina älskade barn: Nina, Jimmy, Henrik, Niclas, Tobias och Caroline. Detta är bara lite på toppen utav allt det jag skriver. Jag blandar även mina inlägg allt ifrån mitt privatliv, familj, jobb, shopping, musik, fester, humor och mycket mycket mer och mera får ni läsa om mig om ni väljer att följa med i min nya blogg. Nu börjar det bli hög tid att börja blogga. Vi syns väl inne på bloggen? Välkomna in i min bloggvärld.
 

Fråga mig

4 besvarade frågor

Vill ni kontakta mig ?

Om ni har frågor eller funderingar och desamma gäller om ni önskar annonsera i min blogg. Välkommen att sända ett mail:

sandraas1@live.se

                                              

             

 

 

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Oktober 2015 >>>

Klocka

  

 

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards