Alla inlägg den 6 augusti 2015

Av Sandra Sterner - 6 augusti 2015 19:36

Herregud, alltså det är inte klokt vad saker det händer i mitt liv och nu har det bara idag inträffat några nya incidenter. Det hela började med i morse att jag mer eller mindre blev väckt vid 4-tiden att någon höll på att ( vad jag tyckte det lät som) raketer, men därefter lät det ytterligare en hög smäll. Då bestämde jag mig för att gå upp och titta vad det var frågan om egentligen. Öppnade upp min altandörr och såg att en utav mina grannar stod ute på balkongen. Därefter kom det ytterligare ännu en smäll och "Pang" lät det. Detta lät absolut inte som några raketer, utan snarare lät det som någon höll på att skjuta med vapen.  -Nej nu jävlar får det lov att vara nog med detta! Och det är inte heller första gången det händer. Tog det säkra för det osäkra och gick in och stängde förstås altandörren efter mig och hämtade min mobil för att ringa 112. På SOS alarm fick jag veta att det redan var flera som hade ringt och larmat om just detta och det var redan polisbil skickade


- Fy, fan och tvi valde säger jag bara för att bo i detta getto område!!! - Snacka om att det verkar vara rena-rama-mafioson ställt man bor inom. Och som jag även skrivet tidigare i min blogg så har jag ju försökt byta min lägenhet i denna kommun till en lägenhet i Nynäshamn. Jag har såklart fått en del svar via min mail som jag uppgett, men det har antagligen varit så att lägenheten ligger ovanför markplan och det är jag inte det minsta intresserad av. Det har också hänt att det finns dom som svarat och haft lägenheter som ligger på bottenvåningen, men så när dom frågat vart någonstans inom Haninge kommun ( som jag skrivit i min annons) och jag talar då om vart lägenheten ligger. Har du fått som svar: Åh, fan ligger lägenheten där då är vi inte intresserade. Jag står även sedan 14 år tillbaka i Nynasbo, det kommunal bostadsbolaget, men får endast utskick med lägenheter som ligger ovanför markplan, och dessa är inte av intresse. Vill ju så gärna ha den där radhus känslan, med markplan och gräsmatta ute på baksidan.


Sådär började alltså min morgondag i morse klockan 4 på morgonen. Det tog inte lång stund innan polisen kom körandes utanför fönstret. Det var för mig helt uteslutet att ens tänka tanken att gå tillbaka in i sovrummet och lägga sig. En massa tankar och funderingar snurrade runt i skallen på mig och jag undrade om polisen skulle hitta den jävla idioten som skrämde vettet ur sina grannar så tidigt på morgonen.

Jag gjorde mig i ordning och väckte sedan Caroline som skulle möta upp sina ungdomsgården och deras ledare och dom andra ungdomarna inne på Centralen klockan 6 på morgonen. Jag väckte Caroline lite före 4.30-tiden och hon var förstås jättetrött och ville bara vända sig om och sova vidare. Det blev till att sätta på hennes tv och höja lite extra på volymen och som vanligt så stod ju frukosten serverad bredvid hennes säng på nattduksbordet. Till slut så vaknade sömntutan från sin Törnrosa sömn och började äta av sin frukost och kollade samtidigt sömndrucket på tv-programmet. - Seså Caroline, du måste upp ur sängen nu och göra dig i ordning för att gå till pendeltåget. Du ska möta upp fritidsledarna och dom andra ungdomarna klockan 6 vid centralen. Jag hade dagen innan igår glömt att hämta ut pengar och sa till Caroline att mamma skulle föra över pengar till hennes konto. Se nu till att inte glömma att gå förbi en bankomat inne i stan innan ni åker vidare till Viking Line terminalen. Dom skulle åka en dagsturs-kryssning och fartyget skulle gå omkring 8-tiden på morgonen och det skulle få byta båt i Åland för att där åka tillbaka till Stockholm och dom beräknade vara hemma omkring 19.30-tiden Caroline ringer mig senare på jobbet och säger att dom nu hade kommit ombord och dom hade även ätit frukostbuffé som var bokad och betald i förväg ( tack och lov)  Jag frågade Caroline om hon hade varit förbi en bankomat och hämtat ut pengar inför resan. - Nej, mamma det glömde jag bort. Jag tänkte, men sa det inte. Sådan moder är ju sådan dotter. Äpplet faller inte så långt ifrån trädet...


- Jamen, Caroline hur ska du nu kunna handla något och om du nu vill spela på något utav dom spelen som finns ombord. Hur mycket pengar har du i din plånbok.


- En hundralapp.


- Det var inte mycket. Se till att ta med dig en utav ledarna och gå till informationen och båten och se om du inte kan göra en kontantuttag.


Vi lade på och därefter så ringde Caroline glatt upp till mig igen och sa: Mamma det gick att hämta pengar vid informationen.


- Så bra, jag så ju att det skulle funka. Du hämtade väl ut pengar så att du ska klara dig under resan gång. Hur mycket hämtade du....

Nu blev det lite svårt för mitt hjärtegull att förklara. - Jo, mamma dom frågade om jag ville ha kronor eller Euro och jag sa: 2 stycken 50-lappar Euro.


Jag trodde jag skulle tappa min mobil i golvet. Istället så tappade jag hakan och stod några sekunder och bara gapade. - Vad-sa-du-att-du-gjorde-gumman???


- Mamma, det gick jättebra. Jag plockade ut av tanten som satt vid information 2 stycken 50-lappar Euro.


- Min lilla älskling, så mycket pengar får du inte gå omkring med på båten. Jag tror du har missförstått det hela. Euro som dom har i Finland och krona som vi har i Sverige är inte samma valör. Det blev på tok alldeles för mycket pengar du plockade ut och mamma sa: Max 500:- du plockade ut nästan det dubbla beloppet! 950:-


- Ojdå mamma, det visste jag inte.


- Okej, det är lugnt, men se till att inte göra av med alla dessa pengar.


Det blir lite hoppade i bloggen idag, men i alla fall tillbaka till i morse och jag skulle förstås iväg till mitt arbete. Jag går till bilen och startar den och backar ut och hör från vänster bakhjul eller "klonkande ljud" stannar givetvis bilen för att gå ut och se vad det kanske var för någonting som jag råkade köra över, men kunde inte se någonting under bilen. Tänkte att det är ju en gammal bil jag har och man får ju lov att räkna med att det uppstår lite konstiga och märkliga ljud från gamla bilar. Fortsatte att köra och märkte konstigt nog ingenting när jag körde framåt, men när jag körde in i en rondell och svängde vänster så började det där klonkande ljudet igen. - Klonk klonk hördes det. - Herregud, så pinsamt och vad tusan nu då. Tack och lov så är det inte så långt från min bostad till mitt jobb, ungefär 1 mil och tar mellan 10-15 minuter att köra den sträckan, allt beror ju på hur mycket trafik det är ute på vägarna. I alla fall bara någon kilometer kvar till jobbet så uppstår ett ännu märkligare ljud från bilen, det liksom knakade till om vänster bakhjul och bilen fick sig en lutning. Detta var 2:a grejen som hände mig på loppet av någon timme och min nästa tanke var hur ska denna bilresa sluta. Jag antar att vi alla som är troende har en eller kanske t.o.m två skyddsänglar som ser till att skydda oss från att skada oss. Må hända att både min älskade pappa och lillasyster Nenne är döda, och dom båda var väldigt fina och otroligt snälla människor, men numera bor dom båda i himlen och agerar skyddsänglar här på jorden. Nu över till bilen igen som hade fått slagsida, men trots lutningen så gick det ju fortfarande att framföra bilen och jag hade bara några cirka bara 300 meter kvar hem till min vän Tommy som sedan många har är en väldigt duktig bilmekaniker. Jag kan när jag sätter den sidan till vara lika envis som en åsna och körde väldigt sakta den korta sträckan hem till Tommy trots att bilen hade slagsida. Det var tidigt på morgonen, men chansade och ringde på hans dörr till villan där han bor. Det tog inte lång tid innan Tommy öppnade och han var nästan i princip redo att ge sig ut på sin morgonpromenad. Jag berättade mitt ärende och han lovade att kolla bilen åt mig under dagen.Jag fick vid lunchtid reda på att det var vänster stötdämpare som hade gått sönder och därav lutningen på bilen

.

- Jamen kolla genom alla 4 då så att detta inte händer mig igen.


Tommy berättade att både vänster och höger bakstötdämpare behövdes bytas. Bilen skulle bli klar först i morgon vid lunchtid.


- Jaha, ja, så jävla skitkul. Jag som knappt längre vet hur man tar sig fram kommunalt och roligare saker finns väl att göra än att stå och bara vänta på att en buss eller ett pendeltåg ska komma. Jag hade även lovat att ikväll komma och plocka upp mitt hjärtegull vid Vikingline terminalen, men det gick ju inte nu när bilen hade gått sönder och stod hemma hos Tommy. Tänkte så det knackade och funderade först på att hyra en bil, men det skulle bli alldeles för dyrt. Ringde min son Niclas och undrade om han kunde vara schysst att hämta sin lillasyster, men han kunde inte. Ringde då min ex-make Micke som jag har en polare  som jobbar med att köra taxi och frågade ifall han kunde fråga sin polare Jocke om inte han och så Micke kunde åka ner till Vikingline terminalen och hämta hem Caroline. Vilket dom båda killarna var schyssta att göra.

 


Select language

Presentation

 
  
 Välkomna alla gamla och nya läsare till min nya blogg! Nu verkar det som både mina gamla och förstås nya läsare hittat till denna sida.Jag skriver i både denna blogg och i denna  Metrobloggen  och det är bara för Er läsare att själva välja vilken blogg nu väljer följa. Jag skriver mycket om alla mina älskade barn: Nina, Jimmy, Henrik, Niclas, Tobias och Caroline. Detta är bara lite på toppen utav allt det jag skriver. Jag blandar även mina inlägg allt ifrån mitt privatliv, familj, jobb, shopping, musik, fester, humor och mycket mycket mer och mera får ni läsa om mig om ni väljer att följa med i min nya blogg. Nu börjar det bli hög tid att börja blogga. Vi syns väl inne på bloggen? Välkomna in i min bloggvärld.
 

Fråga mig

4 besvarade frågor

Vill ni kontakta mig ?

Om ni har frågor eller funderingar och desamma gäller om ni önskar annonsera i min blogg. Välkommen att sända ett mail:

sandraas1@live.se

                                              

             

 

 

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5 6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Klocka

  

 

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards