Alla inlägg den 5 juli 2015

Av Sandra Sterner - 5 juli 2015 18:45

Det är som alltid och innan man vet ordet av så är weekend över och nu är det sista dagen på veckan. Vädret är precis lika soligt och vackert som igår och kan man må tro att sommaren har kommit nu för att stanna...? Jag hoppas verkligen det, för sommarmånaderna är ändå så korta är i Sverige och i slutet av nästa månad i augusti kan man ju säga att sommaren är på väg att gå mot sitt slut. En gammal vän till mig som jag lärde känna i mitten av 90-talet och märkligt kan det kanske låta men vi träffades när vi medverkade i samma tv-program. - Ja, det var på gamla goda tider det, men nu lever vi i år 2015 och mycket nytt har skett sedan dess. Min väninna Greta bor nu väldigt många mil ifrån mig, närmare bestämt i Florida i USA. I den delen av USA så är det ju aldrig vinter och kallt som det är här uppe i Skandinavien, och solen lyser och värmer nästan året runt. Ja, förutom att det vid vissa tillfällen är regnperioder, och det kan regna som bara den. Men hellre föredrar jag regn. än att ha denna förbaskade kalla vinter med snö och is som vi har i detta land. Förra sommaren var hon här i Sverige och semester och hälsade på och det var bestämt att vi skulle träffas men vi fick liksom aldrig ihop det med någon tid som passade det med någon utav oss.


Idag har det ju varit ett riktigt underbart soligt och varmt väder och som jag skrev igår när det är sådant väder som det varit både förra helgen och likaså denna helg, då vill man ju bara inte sitta inomhus och hänga. Dessvärre så sköter ju inte sig hemmet utav sig själv och på vardagarna när jag jobbar heltid så finns det varken tid eller ork över till att börja städa och skura golven när jag kommer hem. Jag är i det närmaste helt slut på eftermiddagarna när jag kommer hem. Och lägger då all min tid på min dotter och göra ordning middagen. Så idag trots att man egentligen precis som igår skulle kunnat åkt och badat och solat så blev vi hemma och hade en städdag. Jag försökte få Caroline att städa sitt eget rum och hon hjälpte sin mamma att städa sitt rosa sovrum. Dom andra återstående rummen: Vardagsrummet, köket, hallen och mitt sovrum behövdes verkligen dammsugas och torkas av. Det var även ledigt i grovtvättstugan och mattorna blev även tvättade. - Snacka om att svetten lackades på mig och det riktigt rann om mig när jag till slut efter någon timme var klar med allting, men såklart det kändes skönt när allt var klart. Nu luktar det skinande rent här hemma och altandörren står på glänt och vädrar ut lägenheten.


I morgon väntar vardagen igen med jobb och nu i semestertider så är det många som är lediga. Och för oss som ännu är kvar på jobbet blir det mera att göra. Vi har ett gäng sommarjobbare som är där tillfälligt och dom är nu inne på sin sista och 4:e vecka, denna vecka som börjar i morgon. Nästa måndag kommer ett nytt gäng sommarjobbare och det faller på min lott ( vilket jag tycker är otroligt kul) att få lära upp och instruktera dom i sina arbetsuppgifter.


Ja, vad mera då som jag tänkte skriva om idag. - Jo, det här med byggandet av Nynäsbanan mellan Västerhaninge och Nynäshamn. För er som inte känner till det så går det inte under sommaren några pendeltåg mellan Västerhaninge-och-Nynäshamn. Detta beror på att det även denna sommar är banarbete mellan denna sträcka och bussar ersätter numera pendeltågen.



 

Jag tar alltid min bil när jag ska åka någonstans, men på väg till jobbet så ser man dessa bussar, som det står: Jag är ett pendeltåg! Men jag tycker det mera ser ut som en buss.... 


Tack och lov för att man har bil och slipper detta elände med att sitta packat som en sardin i en varm buss. Till er som inte kände till det, så tänkte jag nu upplysa er om hur länge detta banarbete mellan Västerhaninge-och-Nynäshamn pågått!! Jo, sedan sommaren 2000 har det till och från varje sommar varit banarbete mellan denna sträcka!! Alltså i 15 år har det varit nästan varje sommar banarbete på denna sträcka och själv har jag sedan länge börjat fundera om dom någonsin blir klara eller inte. Hmm, troligtvis inte, antar jag. Jag minns en utav gångerna så väl som jag var illa tvungen att åka denna sträcka med ersättningsbuss. Jag bodde på den tiden nere i Nynäshamn och var då sambo med Jonny. Det var en utav sommarens varmaste dagar och otroligt varmt. Jag väntade Caroline och för det mesta var det jag som använde bilen, men just den dagen behövde Jonny använda den. Jag hade ett ärende att göra upp i Haninge och hade fått tagit ersättningsbussen från Nynäshamn till Västerhaninge för att där byta till pendeltåg. Däremot när jag skulle åka tillbaka och man kommer med pendeltåget från Haninge och ska byta till ersättningsbussen, man har varit ute i det varma vädret och svetten lackar och ovanpå detta så var jag i det närmaste höggravid och då känner man sig ( i alla fall jag) som en fet kossa och man tar sig inte fram lika fort. Jag kom i alla fall till slut på bussen, men dessvärre så visade den sig vara smockfull då det gällde sittplatser och ingen utav passagerana ville förstås resa på sina arslen för att ge plats till en som var i det närmaste höggravid. Så jag fick lov att stå hela den långa resan ner till Nynäshamn. Alltså jag trodde jag skulle svimma av innan jag var framme, men tack och lov så orkade jag stå upp i den varma, kvalmiga buss dom 3 milen. Det kändes som om fötterna mina hade typ svullnat 5 storlekar när jag väl skulle kliva av bussen. När bussen till slut väl var framme vid busshållplasten jag skulle gå av på så var min klänning alldeles genomsvettig och fötterna mina hadesvullnat upp ännu mera och det första jag gjorde när jag kom innanför dörren var att ta en svalkande dusch och därefter drack jag flera glas juice.



Just det apropå detta evighetsbyggande av Nynäsbanan mellan Västerhaninge-och-Nynäshamn och man kan ju undra som skattebetalare man är till detta projekt hur många år till dom ska bygga på denna sträcka??

Select language

Presentation

 
  
 Välkomna alla gamla och nya läsare till min nya blogg! Nu verkar det som både mina gamla och förstås nya läsare hittat till denna sida.Jag skriver i både denna blogg och i denna  Metrobloggen  och det är bara för Er läsare att själva välja vilken blogg nu väljer följa. Jag skriver mycket om alla mina älskade barn: Nina, Jimmy, Henrik, Niclas, Tobias och Caroline. Detta är bara lite på toppen utav allt det jag skriver. Jag blandar även mina inlägg allt ifrån mitt privatliv, familj, jobb, shopping, musik, fester, humor och mycket mycket mer och mera får ni läsa om mig om ni väljer att följa med i min nya blogg. Nu börjar det bli hög tid att börja blogga. Vi syns väl inne på bloggen? Välkomna in i min bloggvärld.
 

Fråga mig

4 besvarade frågor

Vill ni kontakta mig ?

Om ni har frågor eller funderingar och desamma gäller om ni önskar annonsera i min blogg. Välkommen att sända ett mail:

sandraas1@live.se

                                              

             

 

 

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22 23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2015 >>>

Klocka

  

 

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards