Alla inlägg under juli 2015

Av Sandra Sterner - 19 juli 2015 12:49

Då var det dags för helgen att gå mot sitt slut och nu är det söndag vilket för mig är desamma som vilodagen. Klev upp och käkade frukost vid 8.30-tiden och kände mig efter det fortfarande lite sömning så det blev till att gå in och lägga sig och vila fram till 11-tiden. Det allra bästa för mig med just söndagarna är att jag inte har några direkt måsten inplanerade, utan ser till att söndagarna är till att ta det lugnt och liksom ladda batterierna inför den kommande nya veckan som börjar i morgon.


Nu över till en annan sak och den är hur egentligen fungerar vårar kroppar och vissa personer ( hörde en säga det till mig en gång) att våra näsor och öron växer ( i och för sig väldigt lite åt gången) men i alla fall ska båda näsan och öronen växa på oss hela livet. Jag Googlade upp denna information idag och på dom flesta sidorna så stod det att det bara var en myt. Men hur kommer det sig då att många gamla människor oftast har stora öron och större näsa? En annan sak som jag själv märkt av är när man kommit upp i en viss ålder och den är att jag tycker mig märka att mina läppar blivit typ lite tunnare ( smalare) och minns inte att dom var såhär tunna när jag var yngre. Ja, ja det är med åldern och det har jag skrivit förut, det är ju bara 2 siffror och man behöver ju inte känna sig eller uppföra sig äldre än vad man gör i kroppen och själen.



Av Sandra Sterner - 18 juli 2015 18:14

Det är ju bara så att bara för man är ledig och inte har några direkta måsten att göra så vaknar man strax efter 7-tiden på morgonen och känner sig totalt utvilad och pigg. Jag kände att jag inte kunde somna om så det var lika bra att kliva upp och göra morgon. Kikade mellan persiennerna och kunde förstås inte låta bli att dra en suck: Jaha, ja samma trista gråa regniga väder idag också. Och ska man egentligen bli förvånad att det varenda dag ( nästan) denna sommar har varit övermulet grått och regnigt. Och inget fan kan man göra åt att denna sommar tycks bestå av pissväder. Det verkar inte heller bli så värst många bad-och-sol-dagar denna sommar och endast EN gång har jag och Caroline kunnat få ta oss ett premiär dopp nere vid Lövhagen i Nynäshamn och den gången var det också kallt i vattnet. - Hmm det återstår att se om resten av dom 13 dagarna som juli består utav och så har vi ju augusti månad kvar på sommaren och man får ju hoppas att vädret kanske blir en aning lite bättre, men jag tror nog som jag skrivit tidigare i denna blogg, att denna sommar kommer antagligen gå till historien med att vara bland den regnigaste på mycket länge.


Idag blev det till att fixa nytt hair extension och det känner alldeles förträffligt skönt att få det nygjort, man känner sig så otroligt fräsch efteråt. Jag har ett tag även funderat på att göra fransförlängning och en tjej på jobbet har på sin fritid gått en kurs för att både lära sig göra fransförlängning och nagelförlängning. Just fransförlängning känner jag mig otroligt sugen på att göra, men skulle verkligen inte vilja ha typ extrem långa ögonfransar, utan mera normala. Däremot nagelförlängning är absolut inget för mig, utan snarare tycker jag det ser opassande och inte är snyggt med långa klor på tjejer, utan föredrar kortare och välvårdade naglar. - Tack och lov så har vi ju alla olika smak och tycka, och smaken är ju som sagt som baken delad. Och bra är ju ändå det för tänk om alla tyckte exakt likadant om allting då skulle ju alla människor se identiska ut. Jag ser det såhär att varje människa i sig är unik och styr givetvis själv över sitt sätt att vara och se ut och vill man härma och se ut som en annan så blir man ju bara en kopia av den personen. När mitt nya hair extension var fixat så blev det iväg till Port 73 och veckohandla och sedan hem igen. Därefter så har det blivit soffläge och kollat lite olika långfilmer på tv:n.

 

 

Av Sandra Sterner - 16 juli 2015 20:40

Det är ju faktiskt så och inget man kan styra över eller ännu mindre bestämma över, utan snarare är det ren och konkret fakta att för varje år som går så blir man äldre och äldre. När man är yngre och barn då brukar man ju se fram att fylla år och få frukost på sängen, födelsedagspresenter och tårta. Däremot när man passerat en viss ålder så ser man liksom inte fram emot att fira sin födelsedag längre och varför egentligen ska man fira att man för varje år blir ett år äldre...?


Det sägs ju att åldern bara är en siffra eller snarare för dom flesta 2 siffror och man behöver egentligen inte känna sig äldre än hur man känner sig i kroppen och själen. En förträffligt bra sak att förhindra att man åldras i förväg är att undvika: Alkohol ( och själv dricker jag ytterst sällan, och bara vid speciella högtider) likaså dessa hemska giftpinnar som cigaretter är. Alltså dessa gör ju att man får rynkor och åldras mycket fortare + att man riskerar att få både lungcancer eller lungsjukdomen kol. Även att utsätta sig för stark solsken, utan att använda sig utav en hög solskyddsfaktor får ju ens hud att åldras i förtid.


Jag för min del försöker i det närmaste att undvika alkohol förutom vid speciella högtider och röka är inte något som lockar mig det minsta. Däremot solen, när den nu vill säga vill skina från en klarblå himmel, men i detta land: Så är sommarmånaderna alldeles för korta och dom mesta utav dagarna regnar bara bort. Men i alla fall när jag vistas i solen, så ser jag till att alltid se till att smörja i både face, armarna, benen och kroppen med en hög solskyddsfaktor.


Det kommer bli lite hoppande idag i bloggen, men det är för att jag tänkte skriva om hur man dag på jobbet varit idag. Jag visste det redan igår att en utav dom andra arbetsledarna skulle vara ledig idag och det blev såklart att jag tog på mig ännu mera av ansvaret på jobbet. Jag tänkte redan igår innan jag gick och lade mig: Jag är bombsäker att det kommer att gå alldeles utmärkt. Jag somnade men vaknade bara en någon timme efter att det stank kattskit inne i mitt sovrum och jag höjde rösten en aning: Junior inte nu igen!!!  Du måste lära dig att gå på lådan!! Jag fann en skithög precis under mitt nattduksbord och trött som bara den så var det bara att gå upp och ta bort kattskiten och torka rent. Tillbaka i sängen igen och somnade sedan. Vaknade av att alarmet gick igång vid 5.30-tiden, men var i det närmaste i djup dvala och armen åkte liksom ut med automatik och tryckte på snozze knappen och snarkade vidare till klockan var 6.20 och då blev det flygande fart upp från sängen. Jag tänkte nu blir det bråttom och får bara inte komma försent, en utav arbetsledarna hade semester och den andra var ledig idag och det blev så att jag tog på mig ännu mera ansvar att styra upp och se till att det fanns personal på dom olika stationerna. Att det var min födelsedag idag hade jag inte så mycket att tänka på, utan helt fokuserad att se till att jobbet under dagen flöt på som det skulle. På den sista rasten så bjöd en utav mina kollegor på en smarrig jordgubbstårta och det var riktigt gott. Dagen gick idag i rysligt högt tempo, men kanske egentligen inte så konstigt, med tanke på att jag haft att göra precis hela tiden.


Direkt efter jobbet så tog jag bilen och åkte till ICA Maxi för att handla. Fanns varken tid eller över att ställa sig vid någon spis en ordentlig middag ikväll, utan det fick lov att bli grillad korv med bröd och köpte färdigbakad prinsesstårta som är min absoluta favorit. Framme vid kassan var det tack och lov bara en person före i kön och det blev strax därefter min tur och jag började lägga upp mina varor på bandet. Bakom mig i kön hade ett par bestående av mamma, pappa och 2 barn en yngre liten flicka i åldern 4-5 årsåldern och hennes lillebror. När lilltösen hade sett att jag hade lagt upp en prinsesstårta på bandet, så utbrast hon: Mamma, titta flickan köper tårta!!


Jag reagerade och hajade till vid namnet: Flickan!? Och minns inte hur många sekel det gått sedan det var någon som kallade mig för just: Flickan!! Det är snarare så att man är mera van att bli titulerad: Tjejen, Damen, Frun eller så M-A-M-M-A av Caroline som ofta vrålar mitt namn. Däremot att bli kallad "Flickan" det var bra länge sedan. Jag visste inte var jag skulle säga när jag tittade ner på den lilla blonda page klippa tösen, som kikade på mig med sina blåa ögon och det finns väl ändå ingen människa som kan smälta för komplimanger från barn och bestämde mig för att ge henne ett leende.

På vägen hem i bilen så satt jag och tänkte på dessa ord som den lilla tösen sagt till mig och tänkte att detta måste jag bara ta och skriva om i bloggen ikväll. När jag kom hem så visade det sig att min son Jimmy redan hade kommit och hann precis bli klar med maten grillad korv med bröd så plingade det på dörren och det visade sig att nu hade även Henrik hade kommit.


Tusen Tack till Er alla som Gratulerat mig idag.


 


Kramar till er alla.   






Av Sandra Sterner - 14 juli 2015 18:09

Då så var veckan igång med allt vad det bär med jobba och så när man kommer hem så väntar hushållssysslorna. Nu har vi ätit middag här hemma och idag blev det pastasallad med kyckling. Det var riktigt gott och tallrikarna blev i det närmaste helt tomma.


För stunden så har jag mellanlandat i soffan, och ska strax kolla igenom mina olika mailadressar om det kommit något av intresse att gå igenom. Caroline ville efter maten ge sig ut på en liten cykel sväng i det vackra sommarvädret. Tänka sig att solen skiner nu på kvällen och är det inte helt underbart att man får se lite utav solen på kvällarna? Istället för den gråa trista himlen.


Nej, det finns inget mera som jag har att skriva i bloggen för ikväll, och nu ska jag ta itu med att kolla min e-mail och kika in på facebook för att se om något intressant kanske har hänt.

Av Sandra Sterner - 12 juli 2015 15:34

Då var denna helg på väg att gå mot sitt slut och i morgon börjar vardagen igen med att åka iväg och jobba. Denna helg har Caroline varit hemma hos Johan och Lizzy och fått umgås med sina bröder Niclas och Tobias. Jag pratade med Caroline i morse och frågade vad hon gjorde och hon sa: Jag har nyss ätit frukost och nu ska jag gå in till Tobias och tracka ( retas) med honom. Ja, sen sanna äkta syskonkärleken som uppstår mellan nästan alla syskon tror jag. Fick veta senare av Caroline när jag pratade med Johan att hon på skoj hade försökt bryta arm med sin storbror Tobias och trots att hon hade fått ta i med båda sina händer så förlorade hon. Ja, lite utav en pojkflicka är min yngsta dotter, men egentligen är ju inte det så konstigt då hon är uppväxt med 4 äldre bröder och en storasyster som verkligen älskar sin lillasyster. Nu är hon snart tillbaka hemma igen och som alltid så saknar jag min tonårsdotter när hon är borta, men snart så ses vi igen och då ska jag krama om min älskade fina dotter. Det är inte ofta som jag brukar lägga upp videoklipp från YouTube, men efter att ha sett denna film, så kände jag för att dela denna vidare till mina läsare på bloggen. Det är inte klokt egentligen ( ni förstår själva när ni sett filmen) och man blir lite smått chockad och vissa grejer gjorde mig äcklad och en del saker kunde man ju inte hålla sig från att skratta gott.   






Av Sandra Sterner - 10 juli 2015 19:07

Det har gått och blivit fredag och det är dags att välkomna den efterlängtanade helgen, om en liten stund när jag skrivit klart dagens blogginlägg blir det dags för lite fredagsmys framför tv:n.


Alltså detta konstiga sommarväder och nu snart är vi inne i mitten av juli och det bara regnar, regnar och molnen hänger så långt att dom tycks trilla ner. Denna sommar lär antagligen ( i alla fall vad jag tror) kommer att gå till historien med att vara den med mest regn under månaderna maj, juni och så nu även snart halva juli. Det var några dagar som det var fint och soligt och själv hoppades jag då att kanske det ändå var så att sommaren hade kommit. Men ack och ve så ville inte vädergudarna bestämde sig tydligen för att det även i fortsättningen även ska fortsätta regna denna sommar.


Det blir som alltid tidig hemgång på fredagarna och det känns förstås skönt och man hinner med att göra sådant saker man inte alltid hinner med att göra måndag-torsdag. Jag plockade upp Caroline vid en busshållplats och vi åkte därefter till ICA Maxi för att veckohandla. Tidigare har jag alltid handlat på Coop Forum. Men tyckte det var på tiden att byta matvarubutik och nu ge ICA en chans och märkligt nog så var både sortimentet och priserna så mycket bättre. Så fortsättningsvis så kommer jag antagligen föredra att veckohanda på ICA.


Åh, så kommer man hem och kånkade på 3 plastkassar med mat och så öppnar man ytterdörren och en fruktandsvärd stank möter en när man kliver in i hallen. Det fullkomligt stank SKIT i hela lägenheten. Först trodde jag att det var avloppet på toaletten som hade brakat ihop totalt, men så fara var visade det sig inte vara. Jag och Caroline höll för våra näsor och så upptäckte jag bakom glasdörren inne i vardagsrummet hade vår kattunge: Junior uträttat sina behov och det var bara att ta och plocka upp det. Dessvärre så tycktes inte den fruktansvärda stanken med skit försvinna ifrån lägenheten och jag bestämde mig för att börja storstäda. Gick ner till Grovtvättstugan och lade in så många utav mina mattor som fick plats i den stora maskinen. Därefter hem och dammsuga och sedan skura med det väldoftande rengöringsmedlet blomsteräng och hade altandörren öppen så att det också fick vädra ut.


Nu ska jag umgås med min familj och nu blir det till att duka upp för lite smått och gått och se på tv:n för nu har det blivit dags att göra fredagsmys.

 

 

Av Sandra Sterner - 7 juli 2015 17:25

I går var det dags för en ny vecka med jobb och allt vad det innebär och nu när det är många som är semesterlediga så är det mindre ordinarie personal, det kommer mycket nya såsom sommarvikarier och det faller på min lott att lära upp dom.


En annan sak som hände igår som jag tänkte berätta om på bloggen. Jag satt på min eftermiddags paus ute i fikarummet på jobbet och kände en väldig stark längtan att ringa Nina, och det var nästan som mitt inre talade till mig: Ring din dotter Nina. Jag ringde upp Nina, som svarande nästan med en gång: Hej, mamma!


Jag frågade hur det var och vad dom gjorde för någonting.

Nina, kvittrade glatt i mobilen. Vet du vad mamma. Jag och Janne fick idag ett impulsanfall att åka till Nynäshamn.


- Jaha, bara sådär!! Det kan man verkligen kalla impulsanfall att åka ända från Västerås-till-Nynäshamn.


- Jamen, mamma vi var igår båda lediga och kände för att åka dit ner över dagen. Det är ju så himla vackert i Nynäshamn på sommaren.


- Jo, jag vet det. Ska ni vidare till pappa sedan...?


- Nej, vi åker tillbaka till Västerås ikväll.


- Men Nina kan ni inte komma förbi hemma hos mamma när jag slutat jobbet.


- Jovisst det kan vi gärna göra.


Ungefär vid 17.30-tiden plingade det på dörren och utanför stod min fina Nina och stiliga svärson Janne och så sötnosen barnbarnet Nova. Jag blev verkligen "tagen på sängen" och glatt överraskat av att få oväntat av min älskade dotter Nina och hennes lilla familj.



 


Nina och hennes familj på besök nere på stranden vid Torö som ligger i Nynäshamn

Av Sandra Sterner - 5 juli 2015 18:45

Det är som alltid och innan man vet ordet av så är weekend över och nu är det sista dagen på veckan. Vädret är precis lika soligt och vackert som igår och kan man må tro att sommaren har kommit nu för att stanna...? Jag hoppas verkligen det, för sommarmånaderna är ändå så korta är i Sverige och i slutet av nästa månad i augusti kan man ju säga att sommaren är på väg att gå mot sitt slut. En gammal vän till mig som jag lärde känna i mitten av 90-talet och märkligt kan det kanske låta men vi träffades när vi medverkade i samma tv-program. - Ja, det var på gamla goda tider det, men nu lever vi i år 2015 och mycket nytt har skett sedan dess. Min väninna Greta bor nu väldigt många mil ifrån mig, närmare bestämt i Florida i USA. I den delen av USA så är det ju aldrig vinter och kallt som det är här uppe i Skandinavien, och solen lyser och värmer nästan året runt. Ja, förutom att det vid vissa tillfällen är regnperioder, och det kan regna som bara den. Men hellre föredrar jag regn. än att ha denna förbaskade kalla vinter med snö och is som vi har i detta land. Förra sommaren var hon här i Sverige och semester och hälsade på och det var bestämt att vi skulle träffas men vi fick liksom aldrig ihop det med någon tid som passade det med någon utav oss.


Idag har det ju varit ett riktigt underbart soligt och varmt väder och som jag skrev igår när det är sådant väder som det varit både förra helgen och likaså denna helg, då vill man ju bara inte sitta inomhus och hänga. Dessvärre så sköter ju inte sig hemmet utav sig själv och på vardagarna när jag jobbar heltid så finns det varken tid eller ork över till att börja städa och skura golven när jag kommer hem. Jag är i det närmaste helt slut på eftermiddagarna när jag kommer hem. Och lägger då all min tid på min dotter och göra ordning middagen. Så idag trots att man egentligen precis som igår skulle kunnat åkt och badat och solat så blev vi hemma och hade en städdag. Jag försökte få Caroline att städa sitt eget rum och hon hjälpte sin mamma att städa sitt rosa sovrum. Dom andra återstående rummen: Vardagsrummet, köket, hallen och mitt sovrum behövdes verkligen dammsugas och torkas av. Det var även ledigt i grovtvättstugan och mattorna blev även tvättade. - Snacka om att svetten lackades på mig och det riktigt rann om mig när jag till slut efter någon timme var klar med allting, men såklart det kändes skönt när allt var klart. Nu luktar det skinande rent här hemma och altandörren står på glänt och vädrar ut lägenheten.


I morgon väntar vardagen igen med jobb och nu i semestertider så är det många som är lediga. Och för oss som ännu är kvar på jobbet blir det mera att göra. Vi har ett gäng sommarjobbare som är där tillfälligt och dom är nu inne på sin sista och 4:e vecka, denna vecka som börjar i morgon. Nästa måndag kommer ett nytt gäng sommarjobbare och det faller på min lott ( vilket jag tycker är otroligt kul) att få lära upp och instruktera dom i sina arbetsuppgifter.


Ja, vad mera då som jag tänkte skriva om idag. - Jo, det här med byggandet av Nynäsbanan mellan Västerhaninge och Nynäshamn. För er som inte känner till det så går det inte under sommaren några pendeltåg mellan Västerhaninge-och-Nynäshamn. Detta beror på att det även denna sommar är banarbete mellan denna sträcka och bussar ersätter numera pendeltågen.



 

Jag tar alltid min bil när jag ska åka någonstans, men på väg till jobbet så ser man dessa bussar, som det står: Jag är ett pendeltåg! Men jag tycker det mera ser ut som en buss.... 


Tack och lov för att man har bil och slipper detta elände med att sitta packat som en sardin i en varm buss. Till er som inte kände till det, så tänkte jag nu upplysa er om hur länge detta banarbete mellan Västerhaninge-och-Nynäshamn pågått!! Jo, sedan sommaren 2000 har det till och från varje sommar varit banarbete mellan denna sträcka!! Alltså i 15 år har det varit nästan varje sommar banarbete på denna sträcka och själv har jag sedan länge börjat fundera om dom någonsin blir klara eller inte. Hmm, troligtvis inte, antar jag. Jag minns en utav gångerna så väl som jag var illa tvungen att åka denna sträcka med ersättningsbuss. Jag bodde på den tiden nere i Nynäshamn och var då sambo med Jonny. Det var en utav sommarens varmaste dagar och otroligt varmt. Jag väntade Caroline och för det mesta var det jag som använde bilen, men just den dagen behövde Jonny använda den. Jag hade ett ärende att göra upp i Haninge och hade fått tagit ersättningsbussen från Nynäshamn till Västerhaninge för att där byta till pendeltåg. Däremot när jag skulle åka tillbaka och man kommer med pendeltåget från Haninge och ska byta till ersättningsbussen, man har varit ute i det varma vädret och svetten lackar och ovanpå detta så var jag i det närmaste höggravid och då känner man sig ( i alla fall jag) som en fet kossa och man tar sig inte fram lika fort. Jag kom i alla fall till slut på bussen, men dessvärre så visade den sig vara smockfull då det gällde sittplatser och ingen utav passagerana ville förstås resa på sina arslen för att ge plats till en som var i det närmaste höggravid. Så jag fick lov att stå hela den långa resan ner till Nynäshamn. Alltså jag trodde jag skulle svimma av innan jag var framme, men tack och lov så orkade jag stå upp i den varma, kvalmiga buss dom 3 milen. Det kändes som om fötterna mina hade typ svullnat 5 storlekar när jag väl skulle kliva av bussen. När bussen till slut väl var framme vid busshållplasten jag skulle gå av på så var min klänning alldeles genomsvettig och fötterna mina hadesvullnat upp ännu mera och det första jag gjorde när jag kom innanför dörren var att ta en svalkande dusch och därefter drack jag flera glas juice.



Just det apropå detta evighetsbyggande av Nynäsbanan mellan Västerhaninge-och-Nynäshamn och man kan ju undra som skattebetalare man är till detta projekt hur många år till dom ska bygga på denna sträcka??

Select language

Presentation

 
  
 Välkomna alla gamla och nya läsare till min nya blogg! Nu verkar det som både mina gamla och förstås nya läsare hittat till denna sida.Jag skriver i både denna blogg och i denna  Metrobloggen  och det är bara för Er läsare att själva välja vilken blogg nu väljer följa. Jag skriver mycket om alla mina älskade barn: Nina, Jimmy, Henrik, Niclas, Tobias och Caroline. Detta är bara lite på toppen utav allt det jag skriver. Jag blandar även mina inlägg allt ifrån mitt privatliv, familj, jobb, shopping, musik, fester, humor och mycket mycket mer och mera får ni läsa om mig om ni väljer att följa med i min nya blogg. Nu börjar det bli hög tid att börja blogga. Vi syns väl inne på bloggen? Välkomna in i min bloggvärld.
 

Fråga mig

4 besvarade frågor

Vill ni kontakta mig ?

Om ni har frågor eller funderingar och desamma gäller om ni önskar annonsera i min blogg. Välkommen att sända ett mail:

sandraas1@live.se

                                              

             

 

 

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22 23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2015 >>>

Klocka

  

 

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards