Alla inlägg den 13 december 2010

Av Sandra Sterner - 13 december 2010 11:00

Idag firar vi Lucia, runt om i landet, men vem var egentligen den riktiga Lucian och hur kommer det sig att vi firar Lucia här i Sverige idag.

 

Enligt sägen så var Lucia ett Helgon, som kom ifrån  Syrakusa på Sicilien. ( Det finns mer om henne att läsa om ni trycker HÄR)

 

HUR KOM LUCIA TILL SVERIGE?

 

Varför och hur den här traditionen kom till Sverige vet ingen med säkerhet, men såhär sägs det ha gått till: Lucia betyder ’ljus’.Till år 1700 ansågs natten mellan den 12:e och den 13:e december vara årets längsta. På den här tiden var Sverige ett katolskt land och eftersom Lucia dog den 13:e blev hon symbolen för ljus för de soltörstande människorna i norr. De föreställde sig Lucia som en lysande figur krönt med en gloria och ibland t.o.m med vingar som en ängel.Den här långa natten ansågs vara väldigt farlig. Folk trodde att alla möjliga spöken och andar kom till liv, och att djuren talade med varann i stallen. I vissa trakter tordes folk inte ens gå ut. Det blev en sport att vara den förste att stiga upp morgonen efter, eller åtminstone att undvika att bli sist. Han eller hon som steg upp sist fick finna sig i att bli kallad ’lussegubben’. Det var populärt att klä ut sig i skrämmande eller roliga dräkter. Allra roligast var det då män klädde ut sig till brudar.

 

VÅRT NUTIDA LUCIAFIRANDE:

 

Det första officiella Luciatåget arrangerades 1927 av tidningen Stockholms Dagblad. Sen dröjde det inte länge innan de moderna Lucia-traditionerna hade spridit sig i hela landet, och till andra delar av världen där det bor svenskar.Lucia bär en vit klänning, ett rött band runt midjan och en krona med levande ljus på huvudet, ofta klädd med lingonris. Barn som får vara Lucia har vanligtvis batteriljus i sin krona istället för riktiga.    Det röda bandet symboliserar St Lucias röda klänning.Varje år väljs en sveriges Lucia. En av hennes uppgifter är att åka till Syracusa och ta del i deras årliga religiösa procession. Tillsammans med sina ’tärnor’ and ’stjärngossar’ gör hon också en del välgörenhetsarbete under året, t.ex sjunger på hem för gamla och samlar in pengar till fattiga runt om i världen. Lucia firas fortfarande den 13 december. I hela Sverige går barn upp tidigt, klär ut sig som på mina bilder och överraskar sina föräldrar med kaffe, lussekatter och pepparkakor på sängen. Detta sker också på skolor, företag, sjukhus. Det har blivit en tradition att överraska årets nobelprisvinnare tidigt på Luciamorgonen, när de fortfarande ligger kvar i sina hotellsängar, med ett litet Luciatåg. Ett år blev dock en vinnare så arg och upprörd att de numera alltid ger personerna en liten förvarning...    

Nu över till vilka tjejer, det var som kandiderade sig till Sveriges Lucia 2010.


Här är dom 7 tjejerna, som tävlade för att bli Sveriges Lucia.

 

      

Hon som blev vald till Sveriges Lucia 2010, var Anna Bengtzon

      

Just det,dags att plocka fram kalendern, och bakom lucka nummer 13 finner vi denna....

 

 

   

 
Skrivet av Sandra 13 december 2010 klockan 11:06

Select language

Presentation

 
  
 Välkomna alla gamla och nya läsare till min nya blogg! Nu verkar det som både mina gamla och förstås nya läsare hittat till denna sida.Jag skriver i både denna blogg och i denna  Metrobloggen  och det är bara för Er läsare att själva välja vilken blogg nu väljer följa. Jag skriver mycket om alla mina älskade barn: Nina, Jimmy, Henrik, Niclas, Tobias och Caroline. Detta är bara lite på toppen utav allt det jag skriver. Jag blandar även mina inlägg allt ifrån mitt privatliv, familj, jobb, shopping, musik, fester, humor och mycket mycket mer och mera får ni läsa om mig om ni väljer att följa med i min nya blogg. Nu börjar det bli hög tid att börja blogga. Vi syns väl inne på bloggen? Välkomna in i min bloggvärld.
 

Fråga mig

4 besvarade frågor

Vill ni kontakta mig ?

Om ni har frågor eller funderingar och desamma gäller om ni önskar annonsera i min blogg. Välkommen att sända ett mail:

sandraas1@live.se

                                              

             

 

 

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15
16
17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27
28 29 30 31
<<< December 2010 >>>

Klocka

  

 

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards